Home

Av Andrew Murray.

”Dersom dere elsker meg, da hold mine befalinger!(dansk overs.) Og jeg vil be Faderen, og han skal gi dere en annen talsmann, for at han skal være hos dere for evig” (Joh.14,15-16).

Vi har lært disiplene å kjenne under deres forberedelse til Åndens dåp, og vi har sett hva som var nødvendig for at de kunne fortsette samdrektig i bønn om Åndens kraft.

Kristus var alt for dem før korset, men meget mer etter det, og ved oppstandelsen ble han bokstavelig talt deres liv, deres eneste tanke, alt hva de begjærte.

Var en sådan innvielse til Kristus noe spesielt for dem – eller må den forventes av alle som kaller seg hans disipler? Ønsket Herren ikke, at alle skulle bli fylt med den Hellige Ånd? Jo, Gud venter at alle hans barn skal bli det. Herren har bruk for åndsfylte disipler nå såvel som den gang, slike som vil tjene her på jorden i ånd og kraft, og som kan bringe den fortapte verden fram for Guds trone i vedholdende bønn.

Er Kristus intet eller noe eller alt for oss? For de uomvendte er han intet, – for de kjødelige kristne, eller de navnekristne, er han noe, for de sanne kristne er han alt.

Enhver som ber om Åndens kraft, må være beredt til å si: ”Jeg overgir meg i dag av hele mitt hjerte til Åndens ledelse.” En full overgivelse er et spørsmål om liv eller død, – en absolutt nødvendighet.

Du har hørt ordet fra vår tekst: ”Dersom dere elsker meg, så hold mine befalinger”. Overgivelsen til hver dag å leve i Kristus og hele dagen forbli i ham og holde hans befalinger må være et av kjennetegnene på at vi er hans disipler. Først når et Guds barn lærer av hele hjertet å lenges etter å gjøre Guds vilje i alle ting, kan Faderens kjærlighet og ånd hvile over det.

Det var i denne stilling displene befandt seg under deres samdrektige, vedholdende bønn. Det vil også være hemmeligheten ved vår kraft i forbønn, mens vi ber for menigheten og verden.
Fra dansk hefte: Forenet bønn, av Andrew Murray

Legg igjen en kommentar

