Home

Av Rolf Myrland.

”Da sa han til dem: Rett profeterte Jesaja om dere, hyklere, slik det står skrevet: Dette folk ærer meg med leppene, men deres hjerte er langt borte fra meg. Forgjeves dyrker de meg, for de lærer fra seg lærdommer som er menneskebud. Dere forlater Guds bud og holder fast på menneskers forskrifter. Og han sa til dem: Vakkert setter dere Guds bud til side for å holde dere til deres egne forskrifter! For Moses har sagt: Du skal hedre din far og din mor! og: Den som bruker vondord mot far eller mor, skal visselig dø. Men dere sier: Dersom en mann sier til far eller mor: Det du skulle hatt til hjelp av meg, skal være en korban – det vil si, en gave til templet, da lar dere ham ikke lenger få gjøre noe for far eller mor. Slik gjør dere Guds ord ugyldig med de forskrifter dere har gitt videre. Og mange liknende ting gjør dere” (Mark.7,6-13).

Dette er både kraftig og klar tale fra vår Mester. Han kom selv for å oppfylle hver eneste tøddel av loven. Det gjorde han blant annet ved kjærlig omsorg for sin mor helt til det siste, da han bad Johannes å ha omsorg for henne (Joh. 19,26-27).

For Jesus var omsorg og nestekjærlighet det aller, aller viktigste. Slik ordet lærer oss det: først og fremst for sine nærmeste, siden troens egne folk og likeså vise kjærlighet og barmhjertighet mot sin næste, slik som den barmhjertige samaritan, der man ser behov og nød.

Jesus gir kraftig refselse til sine samtidige som satte Guds lov til side, og gjorde gaver til templet som noe som var viktigere enn lovens ånd og bokstav. Også apostlene lærer oss helt tydelig og klart om den klare plikt og oppgave barn har i å støtte sine foreldre, i dette ligger det både økonomisk og annen hjelp – naturligvis etter behov og evne og mulighet. Men dette kommer aller først, fremfor enhver gave til bygninger eller andre slags prosjekter som måtte være mer eller mindre prisverdige.

”Men har en enke barn eller barnebarn, da skal disse lære å vise sin gudsfrykt først mot sin egen slekt og gjøre gjengjeld mot sine foreldre. Dette er sømmelig i Guds øyne” (1.Tim.5,4). Hvis det er behov for hjelp i et hjem, er det sørgelig at barn kanskje forsømmer den oppgaven de har med å bidra overfor familien med innsats som kan være til hjelp – og i stedet kanskje ofre sine krefter, sin tid og sine penger helt andre steder og i andre sammenhenger.

Jesu sinnelag åpenbarte hva som veide tungt i Guds lov: Han var tolleres og synderes venn. Han møtte alle slags mennesker, helbredet alle sykdommer, øste ut av sin godhet mot alle han møtte, evangeliet ble forkynt for fattige – han hadde en ekstra omsorg for dem.

I vår tid bygger man gjerne gjerder og murer rundt sin egen forsamling. Innenfor den kan man nok gjøre godt og vise vennlighet og omsorg når det passer. Men man setter Guds ord til side om man viser en kald skulder til dem som er utenfor ”det gode selskap”. Man setter Guds ord til side når man i broderkjærligheten mangler kjærlighet til alle. Man setter Guds ord til side når man ikke viser sin gudsfrykt mot sin egen slekt først og fremst, og dernest mot troens egne folk: ”Men den som ikke har omsorg for sine egne, og særlig for husets egne folk, han har fornektet troen og er verre enn en vantro” (1.Tim.5,8). ”Men la oss gjøre det gode og ikke bli trette. For vi skal høste i sin tid, så sant vi ikke går trett. LA OSS DERFOR, MENS VI HAR TID, GJØRE DET GODE MOT ALLE, MEN MEST MOT TROENS EGNE FOLK. Se hvor store bokstaver jeg bruker….” (Gal.6,9-11).

Man kan bli blind for å aktivt dekke sine foreldre og besteforeldres behov, kanskje gjennom år, fordi man setter Guds lov til side og ser seg blind på menneskers bud og forskrifter som går stikk i strid med dette. Det kan like gjerne hende at foreldre og besteforeldre viser kald skulder til barn og barnebarn av liknende årsaker. Menneskebud leder en inn i den kjærligheten som gjør en kald.

Partier er kjødets gjerninger og synd i seg selv (Gal.5,19-21). Nettopp fordi man dermed nærmest blir nødt til å sette Guds ord om sann kjærlighet til side, og bytter det ut med lojalitet til ”partiet” i stedet.

Sann kristendom gjør oss ydmyke, og plasserer oss nederst, under alle andre. Vi kan derfor omtale alle med respekt. Vi kan derfor vise vennlighet og godhet mot enhver. Vi har selv møtt Guds uendelige godhet. Ingenting bør sette til side ordet om å akte de andre høyere enn seg selv. Men parti-ånden gjør det. Ingenting bør sette til side ordet om å ikke ringeakte profetisk tale. Men parti-ånden gjør det.

I sin parti-ånd kan man gjerne mene at andre som setter Guds lov høyt, er i gal ånd, nettopp fordi deres lojalitet ikke først og fremst er mot et parti eller mot menneskebud, men lojaliteten er nettopp til ordet. Man kan vise en kald skulder til mennesker som gjerne vil vise sin kjærlighet til alle – ikke bare til ”det rette parti”.

Les igjen Jesu refsende ord til innledning på denne artikkelen. Vi må la det synke inn at Guds ord og lov må komme foran alt annet!

”La deres saktmodighet bli kjent av alle mennesker. Herren er nær!” (Fil. 4,5) Alle, alle, alle mennesker skal få merke vår saktmodighet. Ikke bare de i ”det gode selskap”. Kanskje aller mest de som er falt utenfor dette. De man aller mest skulle vise sin kjærlighet mot, kan man på grunn av menneskers forskrifter vise en kald skulder, og vise seg hissig og hardhjertet mot. Man kan gjøre det til en gudsdyrkelse å bryte enhver kontakt mellom barn og foreldre, barnebarn og besteforeldre – gjennom mange år. De man mest skulle vise sin gudfrykt mot. Man setter Guds ord til side i forblindet lojalitet til menneskers forskrifter, og kan mene seg å gjøre Gud en dyrkelse ved det.

Gud gi nåde, så vi aldri gjør noe til en korban – noe som kommer foran Guds enkle, klare, tydelige ord til lys og hjelp i vår hverdag. Ved å følge Guds ord kan vi selv bli de lys han ønsker vi skal være – og skinne til hans ære og til et lys for alle ufrelste.

Legg igjen en kommentar

Fyll inn i feltene under, eller klikk på et ikon for å logge inn:

WordPress.com-logo

Du kommenterer med bruk av din WordPress.com konto. Logg ut / Endre )

Twitter picture

Du kommenterer med bruk av din Twitter konto. Logg ut / Endre )

Facebookbilde

Du kommenterer med bruk av din Facebook konto. Logg ut / Endre )

Google+ photo

Du kommenterer med bruk av din Google+ konto. Logg ut / Endre )

Kobler til %s