Home

Av Andrew Murray.

”Og han sa til dem: Sannelig sier jeg dere: Noen av dem som står her, skal ikke smake døden før de ser at Guds rike er kommet med kraft!” Mark.9,1.

Det som først kjennetegner menigheten, er at Kristus er Konge.

Både Kristus og døperen Johannes hadde begge forkynt at Guds rike var kommet nær. I vår tekst her sier Jesus at Guds rike vil komme med kraft i noen av dem som hørte ham tale. Det kunne ikke bety annet enn at når han som Konge hadde inntatt sin plass på Guds trone, ville Guds rike bli åpenbart ved den Hellige Ånds kraft i disiplenes hjerter. I det himmelske rike var Guds vilje alltid skjedd, – og nå ville Guds vilje skje ved Åndens kraft i disiplenes hjerter, slik som den skjer i himmelen.

Det som kjennetegner et kongerike, kan sees i kongen. Kristus regjerer nå som Gud og menneske på Faderens trone. På jorden er det ingen synlig manifestasjon av riket, – men dets kraft sees i deres liv som Kristus regjerer i. Det er kun i menigheten, Kristi legeme, at riket i sin helhet kan bli sett og kjent. Kristus lever, forblir og regjerer i de enkelte kristnes hjerter. Vår Herre Jesus lærte selv sine disipler at det var en meget klar samhørighet mellom ham og dem, når han sa: ”På den dag skal dere kjenne at jeg er i min Far, og dere i meg og jeg i dere” (Joh.14,20). Nest etter troen på hans enhet med Gud og på hans allmakt, skulle de ha kunnskapen om at de levde i ham og han i dem.

Hvis vi vil følge i disiplenes spor og få del i den velsignelsen de fikk i eie, må vår første leksjon være den at Kristus bor og regjerer i våre hjerter som Konge. Vi må vite at vi lever i ham, og at vi i hans kraft er i stand til å utføre det han vil ha oss til å gjøre. Hele vårt liv må være helliget vår Konge og innviet til tjeneste i hans kongerike.

Denne velsignede enhet med Kristus vil først og fremst bety et daglig fellesskap med ham i bønn. Bønnelivet må være et stadig og ubrutt samfunn. På den måten kan hans folk fryde seg i deres Konge og ha mer enn seier ved ham.
Andrew Murray
”Hemmeligheten ved forenet bønn”
Oversatt fra dansk.

Legg igjen en kommentar

Fyll inn i feltene under, eller klikk på et ikon for å logge inn:

WordPress.com-logo

Du kommenterer med bruk av din WordPress.com konto. Logg ut / Endre )

Twitter picture

Du kommenterer med bruk av din Twitter konto. Logg ut / Endre )

Facebookbilde

Du kommenterer med bruk av din Facebook konto. Logg ut / Endre )

Google+ photo

Du kommenterer med bruk av din Google+ konto. Logg ut / Endre )

Kobler til %s