Home

Av Erling Ekholt.

Intet menneske har kjent eller kommer til å kjenne Guds tanker så inngående som Jesus. Det gjelder Guds tanker fra evighet og til evighet, og de tanker Gud hadde for Jesus i Hans tid på jorden.

Vil vi derfor lære Guds tanker å kjenne, så er det i første hånd Jesu egne ord og Hans liv i praksis som er den beste kilde for «studie» av dette emne. Selvfølgelig finner vi Guds tanker i alle Bibelens skrifter, men det beste kildematerial må vel være Jesu egne ord og liv.

Ganske så spesielt er den flom av «kristen» litteratur som presenteres for de som er interesserte i å lese i våre dager. Der kan vi vel finne mange Guds tanker? Mange Guds tanker for vår «moderne» tid? For Gud må vel ha forandret litt av hvert i sitt syn slik at det kan tilpasses vår moderne tid? Tror vi virkelig det? Står det ikke i Skriften at «Jesus Kristus er i går og i dag den samme, ja, til evig tid»? (Hebr. 13,8). Antikristens ånd var virksom allerede på apostelen Johannes’ tid, og er det ikke mindre i dag.

Det er ikke feil å påstå at mye av det som presenteres som «kristen» litteratur i dag er tankegods som ikke kommer fra Gud, men i stedet vakkert innpakkede antikrists tanker og langt ifra Guds tanker. Paulus taler om fordervede tanker som vender bort fra den enfoldige troskapen mot Kristus (2.Kor.11,3). Og når tankene forderves, hva da?

Det er på plass med en advarsel. Sluk ikke alt du leser rått, men prøv det på Guds tanker åpenbart i Bibelen. La oss gjøre oss avhengige av Sannhetens Ånds veiledning til hva som er sant og gagnlig. Vi finner noe lærerikt i Josva 9,14: «Da tok mennene og smakte på deres reisekost, men Herren spurte de ikke til råds.» (uth. av forf.). Følgene av denne uforstand kan vi lese videre om, følger som de hadde unngått om de ikke hadde latt seg forføre.

Avsluttende vil jeg si at mye litteratur og forkynnelse fra predikanters talestol er reisekost som vi skal være forsiktige med å smake på. Det kan rett og slett være forførelse!

Første gang publisert i nr. 1/2010.

Legg igjen en kommentar

Fyll inn i feltene under, eller klikk på et ikon for å logge inn:

WordPress.com-logo

Du kommenterer med bruk av din WordPress.com konto. Logg ut / Endre )

Twitter picture

Du kommenterer med bruk av din Twitter konto. Logg ut / Endre )

Facebookbilde

Du kommenterer med bruk av din Facebook konto. Logg ut / Endre )

Google+ photo

Du kommenterer med bruk av din Google+ konto. Logg ut / Endre )

Kobler til %s