Home

Av Erling Ekholt.

Dette sier Paulus til Korinterne i 1. Kor. 12, 2 (30-overs). Vi må vel være enige i at det var usle saker? Stumme avguder hadde en slik påvirkningskraft at korinterne lot seg drage! Men sannheten er den, at så svake er vi som mennesker i kjød og blod. Derfor trenger vi en kraft til å si et tydelig og trosbasert NEI til den dragningen og til all annen dragelse fra kjødets lyster og begjæringer. Ikke i tro på vår egen styrke, men i levende tro på evangeliet som gir oss den nødvendige kraft. Guds nådes evangelium i Kristus gir oss bergfaste løfter om seier i Jesu navn og ikke om nederlag!

Å lære å si nei til Satans listige angrep kan tolkes som en «søndagsskoletale», men den formaningen er nok betimelig også på «voksne møter». Der hører man ikke så sjelden at «vi er så svake, vi er bare mennesker, så det er normalt at vi faller i synd». Dessverre hører man slik forkynnelse! Slik taler ikke den som tror på evangeliets kraft, ikke bare til helbredelse og kraftgjerninger, men også til seier over Satan når han kommer med sine listige angrep, «på den onde dag» (Ef.6). Fristelsens dag kan godt betraktes som en ond dag.

Men Paulus forkynte dette: «For øvrig, – bli sterke i Herren og i Hans veldes kraft», nettopp for at vi skal kunne «stå etter å ha overvunnet alt.» (Ef. 6, 10ff.). Men vårt menneskes svakhet tilsier at vi ikke må være overmodige og selvsikre i egen kraft, for fortere enn som så vil vi da måtte erkjenne at vi kan falle. «Overmot går forut for undergang, og forut for fall stolt mot» står det i Ordspr. 16,18. Men en fast tro på evangeliet er ikke overmot!

Troen på evangeliets kraft og virkning er nok altfor svak i våre kristne rekker!

Første gang publisert i nr. 3/2011.

Legg igjen en kommentar

Fyll inn i feltene under, eller klikk på et ikon for å logge inn:

WordPress.com-logo

Du kommenterer med bruk av din WordPress.com konto. Logg ut / Endre )

Twitter picture

Du kommenterer med bruk av din Twitter konto. Logg ut / Endre )

Facebookbilde

Du kommenterer med bruk av din Facebook konto. Logg ut / Endre )

Google+ photo

Du kommenterer med bruk av din Google+ konto. Logg ut / Endre )

Kobler til %s