Home

Korsets skjønnhet.
Jeg er forundret over kraften som vi får gjennom lidelse; uten korset er vi ikke verdt noe. Selvfølgelig skjelver og pines jeg når det står på, og alle mine ord om de nyttige effektene av lidelse forsvinner under torturen. Men når det er over, ser jeg tilbake på opplevelsen med stor takknemlighet, og jeg skammer meg fordi jeg bar det med så mye bitterhet. Jeg lærer en god del av min egen dumhet!

Så, selv om din venn har mange prøvelser, er hun velsignet fordi hun er så rolig under Guds hånd. Hvis hun dør, vil hun gå til Herren. Hvis hun lever, vil hun leve for Ham.

Guds rike begynte på Golgata. Korset var en nødvendighet. Når vi tar opp Jesu kors og bærer det i kjærlighet til Ham, har hans rike begynt i oss. Vi må være tilfreds med å bære det korset så lenge det er Hans vilje. Du har bruk for korset på samme måte som meg. Den trofaste giver av all god gave deler dem ut til oss med sin egen hånd. Velsignet være hans navn! Hvert kors han gir oss er for vårt beste!

Sann godhet blir bare oppnådd ved overgivelse
Onde forhold blir forvandlet til gode når de blir tatt imot med en utholdende tillit til Guds kjærlighet, mens gode forhold kan bli forvandlet til onde når vi blir knyttet til dem gjennom kjærlighet til selvet. Ingenting i oss eller rundt oss er virkelig godt inntil vi blir skilt fra verden og totalt overgitt til Gud. Så, selv om du ikke er i så vanskelig forhold, gi deg selv tillitsfullt og uten reservasjon over i hans hånd. Jeg ville gitt hva som helst for å se deg i bedre forhold, men hvis onde forhold har lært deg å bli syk av kjærligheten til verden – da er det godt. Den kjærlighet til selvet som verden forsvarer er tusen ganger mer farlig enn noe giftstoff. Jeg ber for deg av hele hjertet.

Utdrag fra brev av Fénelon (1651-1715). Oversatt fra den engelske brevsamlingen Let go (1973), utgitt av Whitaker House.

Første gang publisert i nr. 4/2008.

Legg igjen en kommentar

