Home

Av Kåre Jensen.

Når man blir eldre har man lett for å glemme. Og det kan jo skje svært mange ganger. Salmisten skriver i Salme 103, 2: ”Min sjel, lov Herren, og glem ikke alle hans velgjerninger.”

  Det står i Salme 106, 12 – 13 om da Herren førte Israel ut av Egypt, ”Da trodde de på hans ord og de sang hans pris. Men snart glemte de hans gjerninger. De ventet ikke på Hans råd.” De glemte Gud sin Frelser som hadde gjort store ting i Egypt. Det ser ut for at når motgangen kommer, så har en lett for å glemme Gud. Salmisten sier: ”For jeg er blitt som en skinnsekk i røk. Dine forskrifter glemmer jeg ikke” (Salme 119, 83). Og i vers 93: ”Til evig tid skal jeg ikke glemme dine befalinger, for ved dem har du holdt meg i live.”

 ”Men glem ikke å gjøre godt og dele med andre for slike offer er til velbehag for Gud” (Hebr.13,16). ”Glem ikke gjestfrihet! For ved den har noen hatt engler til gjester uten å vite det” (Heb.13,16). ”Min sønn! Glem ikke min lære, og la ditt hjerte ta vare på mine bud! (Ordspr.3,1)

Første gang publisert i nr. 2/2008.

Legg igjen en kommentar

