Home

Av Kåre Jensen.

I 1. Kor. 4, 15 – 16 står det: ”For selv om dere skulle ha ti tusen læremestre i Kristus, så har dere ikke mange fedre (det er altså noen). For jeg har avlet dere i Kristus Jesus ved evangeliet. Jeg formaner dere altså: Bli mine etterfølgere! (Som fedre!)

 Paulus skriver i Rom. 12, 10: ”Vær varmhjertet mot hverandre i broderkjærlighet! Kappes om å hedre hverandre!” Og i vers 15: ”Gled dere med de glade, og gråt med de gråtende!” Dette er fedresinn. Det finnes mange læremestre. Og kanskje vi er det selv? Hvor er fedresinnet?? La oss lese i Jobs bok 29, 15 – 16: ”Øyne var jeg for den blinde, og føtter var jeg for den halte. En far var jeg for de fattige, og ukjente folks sak gransket jeg.” Og i vers 24: ”Når de var motløse, smilte jeg til dem. Mitt ansikts lys kunne de ikke formørke.” Ja, hvor godt er det ikke å få et smil, og gi ett!

 Første gang publisert i nr. 1/2008.

Legg igjen en kommentar

