Home

En hilsen til deg som er nyfrelst…

Av Rolf Myrland.

Alle har forskjellig bakgrunn når de kommer til Jesus. Noen har levd et beskyttet liv og tilsynelatende «aldri» gjort noe galt. Andre kan være eller har vært i fengsel. Uansett har alle gjort dårlige ting, enten andre mennesker vet om det eller ei. Bibelen lærer oss at alle har syndet og står uten ære overfor Gud (Rom.3,23). Ved troen på at Jesus sonet for vår synd blir skyldbrevet mot oss slettet ut (Kol.2,13-14). Det er Guds store nåde å få lov å tro dette! Denne vissheten gir oss alltid grunn til stor glede!

Selv om vår skyld er slettet hos Gud, kan man likevel stå skyldig overfor andre mennesker. Det er nødvendig, når samvittigheten taler om det, at vi også ber mennesker om tilgivelse, hvis vi har gjort urett mot noen. Har vi ødelagt eller stjålet noe, bør vi, så langt det er mulig, betale tilbake eller gjøre det godt igjen. Slik vil det kjennes og merkes at man nå er blitt et nytt menneske – der Guds vilje står foran alt annet.

Du har hittil ikke klart å få orden på livet ditt av egen kraft og evne. Nå gjelder det å holde fast i troen på at Jesus kan frelse fullkomment fra all synd (Hebr.7,25). Han følger oss og går i forbønn for oss for at vi kan vandre i et helt nytt og seirende liv. Dåpen er et vitnesbyrd om det (Rom.6,1-4). Nå skal vi regne oss som døde for synden, når vi blir fristet til det onde. I stedet skal vi være levende for det han sier oss ved sin Ånd og ved sitt ord (v.11).

Vi kan alltid be om Guds kraft ved den Hellige Ånd! Da kan vi få seier over det onde i vår egen natur, og leve til Guds behag, så livet preges av Åndens frukt: Kjærlighet, glede, fred, langmodighet, mildhet, godhet, trofasthet, saktmodighet og avholdenhet (Gal.5,19-22). Guds ord gir veiledning på alle områder i livet. Det berører blant annet også forholdet mellom mann og kvinne, for at vi kan leve et rent og hellig liv også på det området. Som Guds barn skal vi ikke vandre i de lyster vi hadde før, men et helt nytt liv står nå åpent for oss (1.Pet1,14). Og om vi skulle falle, så er det soning når vi erkjenner våre fall (1.Joh.2,1-6).

Som kristen skal vårt liv og vårt sinn rettes inn etter Jesu Kristi vei og forbilde: «Da nå altså Kristus har lidt i kjødet, så må også dere væpne dere med den samme tanken, at den som har lidt i kjødet, er ferdig med synden, slik at dere ikke lenger skal leve etter menneskers lyster, men etter Guds vilje, den tid dere ennå skal være i legemet (1.Pet.4,1-5). Lenge nok har vi fulgt verdens løp og menneskers lyster! Nå blir det gamle livet byttet ut med et helt nytt!

Det er ufattelig stort å ha blitt frelst! Nå er det meningen å bevares i lydighet mot Kristus og komme inn i det nye liv etter hans behag. Guds ord gir rik veiledning! Vi trenger alle åndelig fellesskap med andre som ved Guds ord kan oppmuntre og veilede oss. Hvor godt å møte en «Paulus» eller en «Timoteus», som av sann omsorg for hver enkelt sjel kan formane og undervise i all Guds vilje. Bli selv kjent i Bibelen! Sett selv prøve på det du ser og hører – om det samstemmer med Guds ord! (1.Tess.5,20-24)

Frelsen er verdifull! Vi må være villige til å betale prisen! En Jesu disippel må være villig til å oppgi alt (Luk.14,25-33). En sann Jesu disippel elsker Jesu røst som sier: «Om noen vil komme etter meg, da må han fornekte seg selv, ta sitt kors opp og følge meg» (Matt.16,24). Hvor godt å få smaken på ekte kristendom!

Legg igjen en kommentar

Fyll inn i feltene under, eller klikk på et ikon for å logge inn:

WordPress.com-logo

Du kommenterer med bruk av din WordPress.com konto. Logg ut / Endre )

Twitter picture

Du kommenterer med bruk av din Twitter konto. Logg ut / Endre )

Facebookbilde

Du kommenterer med bruk av din Facebook konto. Logg ut / Endre )

Google+ photo

Du kommenterer med bruk av din Google+ konto. Logg ut / Endre )

Kobler til %s