Home

Av Rolf Myrland.

I Guds ord får vi se inn i Jesu vesen og herlighet – og i den forløsende frelse han kom med til oss alle. Slik også i Johannes evangelium, kap. 8.

 Først fortellingen om kvinnen som var grepet i hor. Og om de som ville hun skulle steines. Og om Jesus som bad den som var ren å kaste den første stein. Og hvordan de alle gikk bort. Og Jesus som sier: ”Heller ikke jeg fordømmer deg.” Og det han la til: ”Gå bort, og synd ikke mer!” (v.11).

 Her finner vi i ett vers det glade budskap: Frelse fra fordømmelsen – til et liv i seier over synd!

 Like etter sier Jesus: ”Jeg er verdens lys! Den som følger meg, skal ikke vandre i mørket, men ha livets lys” (v.12). Han selv var fullkomment ren for all synd – og det å følge ham er nettopp denne veien – å gå bort og ikke synde mer. Kvinnens synd var åpenbar, hun stod der i stille erkjennelse, uten selvforsvar ellers unnskyldninger – og nærmest uten håp om nåde. Hun kunne vente å bli steinet – men i stedet ble fordømmelsen tatt bort. Og han som er verdens lys ga henne håp om et nytt liv – en ferd videre gjennom livet uten å synde mer, et liv i Jesu lys og fred.

 Fariseerne gikk gang på gang imot Jesus, det ser vi flere ganger videre i kapitlet. ”Han sa til dem: Dere er nedenfra, jeg er ovenfra. Dere er av denne verden, jeg er ikke av denne verden. Derfor sa jeg dere at dere skal dø i deres synder. For dersom dere ikke tror at jeg er den jeg er, skal dere dø i deres synder” (v.23-24). Selve dette å tro at Jesus er den han er, gir del i frelsen. Men de var blinde for hvem Jesus var og for hans budskap, blinde for ham som er verdens lys, han som vil redde oss ut fra å dø i våre synder.

 Hans vitnesbyrd var at han alltid gjorde det som var til behag for Faderen (v.29). Noen kom til tro, og han sa til dem: ”Dersom dere blir i mitt ord, da er dere i sannhet mine disipler. Og dere skal kjenne sannheten, og sannheten skal frigjøre dere” (31-32). Men noen forstod ikke hva slags frihet han talte om, og mente at de aldri hadde vært noens treller. Slik vil også de aller fleste i dag mene at de er frie, de har jo frihet til å gjøre hva de vil. Men den frihet Jesus taler om er, svært mange blinde for! ”Jesus svarte dem: Sannelig, sannelig sier jeg dere: Hver den som gjør synd, er syndens trell” (v.34). Her ser vi hvilken trelldom Jesus peker på.

 Det er synden som vi alle etter naturen er fanget under, helt fra syndefallet av. Synd er alt som ikke er til Faderens behag, alt som ikke helt og fullt er etter skaperens vilje. Jesus visste hva som bodde i menneskene. Han så menneskenes egoisme, urenhet, onde lyster, hykleri, ubarmhjertighet, osv. Jesus ble aldri besmittet av dette. Han gjorde alltid Faderens vilje, og var verdens lys. Og han tilbød oss å følge ham! Kan det være mulig, i sannhet å bli fri fra å fortsette som syndens trell? Tør vi virkelig tro Jesu ord når han sier: ”Får da Sønnen frigjort dere, da blir dere virkelig fri” (36).

 Sann kristendom innebærer en levende tro på Jesu ord, en levende tro på å bli virkelig fri, en levende tro på at vi ikke bare er fridd fra fordømmelsen – men at vi kan gå bort og ikke synde mer! Må Gud virkelig frigjøre oss alle – så vi i sannhet følger ham som gir oss livets lys!

Første gang publisert i nr. 2/2007.

Legg igjen en kommentar

Fyll inn i feltene under, eller klikk på et ikon for å logge inn:

WordPress.com-logo

Du kommenterer med bruk av din WordPress.com konto. Logg ut / Endre )

Twitter picture

Du kommenterer med bruk av din Twitter konto. Logg ut / Endre )

Facebookbilde

Du kommenterer med bruk av din Facebook konto. Logg ut / Endre )

Google+ photo

Du kommenterer med bruk av din Google+ konto. Logg ut / Endre )

Kobler til %s