Home

Av Erling Ekholt.

1. Livets Ånds lov, Rom. 8,2.
 2. Frihetens fullkomne lov, Jak. 1,25.

 Hvordan vil vi forklare forskjellen på disse to lover og den gamle pakts lover og forskrifter?

 – I Rom 7, 23 sier Paulus at han er fange (av syndens lov) og i Rom 8, 2 at han er frigjort fra den samme lov, altså fange og frigjort på samme gang. Syndens lov virker samtidig som den har opphørt å virke i samme person.

 – Vi forstår at det her er tale om både det ubevisste og det bevisste plan.

 – Frigjørelse fra syndens lov kommer ved at vi bevisst følger en annen lov og denne lov kalles Livets Ånds lov.

 – Liv og lyst hører sammen , det heter: ”Det går med liv og lyst”, og da er det ofte vanskelig å stoppe/ slutte. Dette ser vi tydelig på et friskt barn. Behøver vi si til det at nå skal du, nå må du springe og leke? På ingen måte, ikke når det er friskt!

 – En bror eller søster er grepet av gavmildhet og vi kan spørre; ”Behøver de formanes til ikke å være gjerrige?” På ingen måte, de nesten må formanes til å bruke fornuft.

 – Et forelsket, nyforlovet par, de har sin store lyst i å treffe hverandre. Behøver de påbud om å vaske og stelle seg, se til at de ikke kommer for sent, ikke glemmer seg bort o.s.v.? Alt slikt er de frigjort fra, ved lysten i deres sinn.

 – Syndens lov forsvinner ikke fra lemmene ved et trylleslag, nei, vi frigjøres fra den ved å fatte et annet sinn (Ap.gj. 3, 19) som gir oss lyst til å følge en annen lov = Guds lov, og det er Livets Ånds lov. Og denne lov mottar vi ved omvendelse til Jesus, da vi også får et nytt sinn.

 ”Frihetens fullkomne lov går ut på det samme. To steder i Bibelen står det om en fullkommen lov, og det er i Salme 19, 8 der den heter ”Herrens lov” og i Jak. 1, 25 der den heter ”Frihetens lov”. Loven og forskriftene i den gamle pakt kan aldri gjøre oss fullkomne! Se Hebr. 10, 1.

 At Paulus og Jakob ga disse to lovene slike navn kom ganske visst av at de hadde funnet at loven og forskriftene ikke kunne føre dem dit de ønsket, men ved omvendelse til Jesus og ny fødsel hadde de fått lovene skrevet i sine hjerter og sinn (Jer. 31,33). Da skulle de ikke og da måtte de ikke holde Guds lover og bud, men da ville de det av hele sitt hjerte. Det er to vidt forskjellige måter å tjene Gud på.

 Som vi ser er det en stor og meget viktig forskjell på den gamle og den nye pakt Ved levende tro på disse to nye lover vil våre liv forvandles fra bokstavens trelldom til Livets sanne frihet.

Første gang publisert i nr. 1/2007.

Legg igjen en kommentar

Fyll inn i feltene under, eller klikk på et ikon for å logge inn:

WordPress.com-logo

Du kommenterer med bruk av din WordPress.com konto. Logg ut / Endre )

Twitter picture

Du kommenterer med bruk av din Twitter konto. Logg ut / Endre )

Facebookbilde

Du kommenterer med bruk av din Facebook konto. Logg ut / Endre )

Google+ photo

Du kommenterer med bruk av din Google+ konto. Logg ut / Endre )

Kobler til %s