Home

Av Rolf Myrland.

”Se derfor til hvordan dere kan vandre varlig, ikke som uvise, men som vise, så dere kjøper den laglige tid, for dagene er onde. Vær derfor ikke uforstandige, men forstå hva som er Herrens vilje!” (Ef.5,15-16)

 Dette er like aktuelle formaninger for oss nå, som da de ble skrevet til de troende i Efesus. Dagene og tiden går sin gang – og de passende muligheter, den laglige tid, må kjøpes! ”Men la oss gjøre det gode og ikke bli trette. For vi skal høste i sin tid, så sant vi ikke går trett. La oss derfor, mens vi har tid, gjøre det gode mot alle, men mest mot troens egne folk” (Gal.6,9-10).

 Det gjelder om å være våkne ”kjøpmenn”! Noen har gode evner når det gjelder kjøp og salg av hus, biler, aksjer, osv. I Guds rike gjelder det om å være våken for den laglige tid og anledning til å gjøre godt mot alle, og til enhver tid å forstå hva Herrens vilje er. Denne våkenhet trenges, fordi det er så lett å sløvne, det er lett å gå trett! Vi må kjøpe når anledningen er der! Det er et kortvarig ”salg” – i neste øyeblikk er det over!

 Det er mangt av visdom og kunnskap å ”kjøpe”. Salomo sier: ”Kjøp visdom! Kjøp forstand! Glem ikke min munns ord og vend deg ikke bort fra dem. Forlat ikke visdommen, så skal den vokte deg. Elsk den, så skal den være ditt vern. Viktigst er visdommen. Kjøp visdom! Ja, kjøp forstand for alt ditt gods!” (Ordspr.4,5-7). Det er Guds visdom i ordet, som er den eneste verdifulle visdom. Kjøp den! All annen visdom er verdiløst bedrag, som denne verdens fyrste så gjerne lokker oss til å kjøpe. Og mange kjøper så gjerne – til og med om man regner seg som troende. Man forføres så lett, man kjøper menneskers mening, og forkaster Guds klare og tydelige ord. Men om man alltid er våken for å kjøpe den sanne visdom og forstand, det er da vi har ordets store og herlige løfter! Ja, må vi alltid verdsette og ”kjøpe” Guds kunnskap og sannhet!

 Vi ser i Ap. gj. kap. 8 at Simon ønsket å kjøpe Åndens gaver for penger. Da ble Peter nidkjær og sa: ”Måtte ditt sølv følge med deg til fortapelsen, fordi du tenkte å kjøpe Guds gave for penger! Du har ingen lodd eller del i dette ord, for ditt hjerte er ikke rett for Gud. Omvend deg derfor fra denne din ondskap, og be Herren om at kanskje ditt hjertes tanke måtte bli deg tilgitt! For jeg ser at du ligger i bitterhets galle og i rettferdighets lenker” (v.20-23).

 Nei, Guds gave kjøpes ikke for penger. Guds gave kjøpes med TID! Det er tiden og anledningene til å gjøre det gode vi skal kjøpe. Et smil, en takk, en oppmuntring, en bønn, en hjelpende hånd, en gave, en omsorgsfull handling, et besøk, et brev, osv. osv. Her ligger den som ikke har penger like godt an som den som er rik. Den eneste forskjell er at den med penger får en ekstra mulighet for å ”kjøpe” anledninger til å gi videre det man selv har fått.

 ”Nå vel, alle dere som tørster, kom til vannene! Og dere som ingen penger har, kom, kjøp og et, ja kom, kjøp uten penger og uten betaling vin og melk! Hvorfor veier dere ut penger for det som ikke er brød og deres fortjeneste for det som ikke kan mette? Hør på meg! Så skal dere ete det gode, og deres sjel skal glede seg ved de fete retter. Vend øret hit og hør på meg! Hør! Så skal deres sjel leve. Og jeg vil opprette en evig pakt med dere, og gi dere Davids rike nåde, den visse” (Jes.55,1-3). Ja, la oss høre og ”kjøpe” der han gir anledning!

 Gud har utrustet oss alle med talenter. Jesus sier en lignelse om det i Matt. 25, 14 – 30. Må dette vekke oss til å være våkne, så vi kjøper den laglige tid. Anledningene kommer på løpende bånd. Hvordan bruker vi tiden? Hva ”kjøper” vi? ”Kjøper” vi det som er til vårt eget behag – eller de andres beste? ”Kjøper” vi verdens visdom og verdens løp? Eller Guds visdom og de sanne skatter? Gud gi oss nåde at vi ikke en dag skal kastes i mørket utenfor, men at vår Herre må kunne si: ”Vel gjort, du gode og tro tjener! Du har vært tro over lite, jeg vil sette deg over meget. Gå inn til din herres glede!

Første gang publisert i nr. 3/2007.

Legg igjen en kommentar

Fyll inn i feltene under, eller klikk på et ikon for å logge inn:

WordPress.com-logo

Du kommenterer med bruk av din WordPress.com konto. Logg ut / Endre )

Twitter picture

Du kommenterer med bruk av din Twitter konto. Logg ut / Endre )

Facebookbilde

Du kommenterer med bruk av din Facebook konto. Logg ut / Endre )

Google+ photo

Du kommenterer med bruk av din Google+ konto. Logg ut / Endre )

Kobler til %s