Home

Av Gerard Oord.

Alle mennesker vil før eller siden møte alle slags prøvelser og fristelser. Det er ingen vei utenom. Vi blir fristet fordi vi har del i Adams falne natur. Hadde vi hatt Guds natur ville vi ikke ha kjent til fristelser og prøvelser fordi Gud fristes ikke av det onde og selv frister han ingen. Jakob 1, 13.

 Hvis vi ikke forstår hensikten med alle fristelser og prøvelser som møter oss da kan det fort bli meget mørkt og tingene oppfattes fort som meningsløse. Vi kristne er derfor sterkt privilegert som har adgang til Guds ord hvor blant annet apostlene lærer oss hvordan en skal ta det i fristelsens stund. Isteden for å gå under i desperasjon og miste vår lykke så lærer Bibelen oss en fremgangsmåte som gjør at når vi følger den, så vil vår lykke øke i stedet for at den minker. Mange mennesker er blitt bitre ved det de har opplevd. Det er misnøyen og hatet som har vokst i stedet for kjærlighet og glede. Men slik behøver det ikke å være.

 ”Kjære brødre. Er livet fullt av vanskeligheter og prøvelser? I så fall skal dere være glade. Når veien blir tungt å gå, vil tålmodigheten få mulighet til å utvikle seg. Ikke røm unna problemene! La heller tålmodigheten prøves og vokse, slik at dere holder ut til målet er nådd. Da skal dere stå fullkomne og hele” (Jakob 1, 2-4. En levende bok overs.)

 Dette høres meningsløst ut. Hvordan kan en glede seg når fristelser og prøvelser kommer tett på og livet er tungt å leve? Prøvelsene kan jo være meget tøffe! Hvis vi forstår hensikten med prøvelsene så kan vi glede oss. Som kristne er det meget lett å bedra seg selv, men den måten vi har kommet gjennom prøvelsene på forteller oss med all tydelighet om vi fremdeles er
 kjødelige kristne eller om vi har vokst frem til å bli en åndelig kristen.

 Hva skjer nemlig i prøvens stund? Jo, vårt liv blir satt under trykk. Tingene blir vanskelig for oss og da spørs det om vi griper til åndelige eller kjødelige våpen. Videre blir vi konfrontert med våre mangler på godhet, kjærlighet osv. og samtidig ser vi de onde ting som reiser seg i vår natur. Det kan være sinne, misunnelse, hat, utålmodighet osv. Det kan gjøre oss motløse. Men så blir det klart for oss at Gud i prøvelsens stund vil overføre noe av sitt vesen inn i oss. Forstår vi det så kan vi glede oss. Vi kan glede oss i tro. Vår utålmodighet skiftes ut med Guds tålmodighet. Saktmodighet kommer istedenfor hissighet og ergrelser. Dette er svimlende! Det meningsløse blir meningsfullt! Saktmodighet og ydmykhet er mektige åndelige våpen som kan beseire de kjødelige våpen som vi før brukte for å forsvare oss og for å finne en løsning på problemene.

 Paulus sier det på samme måte i 2. Kor. 4, 16-18. ” De trengsler vi nå må bære, er lette, og de skaper for oss en evig rikdom av herlighet som er uendelig mye større”. I trengslene og prøvelsene ser vi vår egen dårlighet, men så begynner vi å glede oss over hva Gud skal gi oss av seg selv og når vi så retter vår oppmerksomhet på det så blir trengslene ikke så store likevel. Det er akkurat som med en idrettsmann som ofrer og forsaker alt for å komme til topps. Han opplever mye motgang og nederlag, men han har blikket rettet mot seierspallen og gullmedaljen og det gjør at han ikke går under i sitt blodslit. Han får en forgjengelig krans, mens vi troende får del i Guds herlighet og Jesu Kristi dyder.

 En annen fordel med fristelser er at vi ser hvor lite vi klarer i egen kraft og at vi får behov for troen. Paulus snakker om troens hemmelighet. Alt skjer ved tro, derfor er det viktig å få en levende tro på hva Jesus har gjort for oss og vil gjøre i oss. Ved troen på Jesus så ser vi mulighetene
 .
 Troens strid og kampen mot det onde i oss tvinger oss til å gå i bønn. Seirer vi, styrkes det guddommelige i oss. Vi får se arven som vi ved tro kan ta i besittelse. Dette er helt enestående. Dette kan skape en revolusjon i vår tenkemåte og dermed i vårt liv. Før jamret vi, beklaget oss og la skylden over på våre medmennesker for det som gjorde det vanskelig for oss, men nå kan vi takke Gud for alt det som hender, fordi vi forstår hensikten med prøvelsene. Alt tjener dem til gode som ønsker å bli likedannet med Sønnens bilde. Rom. 8,28-29. Han forandrer vår sorg til en lovsang.

Første gang publisert i nr. 2/2007.

Legg igjen en kommentar

Fyll inn i feltene under, eller klikk på et ikon for å logge inn:

WordPress.com-logo

Du kommenterer med bruk av din WordPress.com konto. Logg ut / Endre )

Twitter picture

Du kommenterer med bruk av din Twitter konto. Logg ut / Endre )

Facebookbilde

Du kommenterer med bruk av din Facebook konto. Logg ut / Endre )

Google+ photo

Du kommenterer med bruk av din Google+ konto. Logg ut / Endre )

Kobler til %s