Home

Av Rolf Myrland.

Vår vandring gjennom verden går i et vanskelig landskap. Det er lett å gå seg vill, det er lett å gå omveier, det er lett å stanse opp, ja, gi opp. Noe av vanskeligheten er å virkelig kjenne seg selv, og det er også vanskelig å omgås andre slik vi bør.

 Paulus skriver om seg selv: Jeg vet at i meg, det er i mitt kjød, bor intet godt! Da Jesus fikk ros for å være en god Mester, sier endog han: Det er bare en som er god, det er Gud. Selve Mesteren ville ikke ta imot den tanken at han var god. Det er Gud alene. I langt større grad har vi grunn til å ha den samme tanke. Man ser nok heldigvis noen glimt av det gode i blant, men vi vet så vel at det kan være mangler og svikt i forhold til det store lys som vi er kalt til å utstråle i alle forhold og til enhver tid.

 Dette hadde Paulus tatt til hjertet, og levde i erkjennelse av at i ham selv fantes det ikke noe godt. Også for oss er det godt å være rotfestet og grunnfestet i den samme tanke. Det er Gud som virker i oss til å ville og virke til hans behag. Det er ved hans nåde det lykkes, i den grad det gjør det, å vandre i de gjerninger som han har lagt ferdige for oss. Av oss selv duger vi ikke til noe, ikke en gang å uttenke noe godt, heller ikke å si og gjøre det. Denne erkjennelsen hjelper oss mot stolthet og overmot.

 Det gir oss også hjelp til å se med barmhjertige og milde øyne på våre medmennesker. De er under samme vilkår som vi. De har et kjød det ikke bor noe godt i – men Gud er langmodig med dem som med meg selv. Skulle ikke også jeg være det? Betyr det at jeg skal være blind for det som er dårlig ved dem? Nei, men jeg kan se etter om det kanskje også er noe godt ved dem. Og likeså huske renselsen fra mine egne fordums synder. Vi har så lett for å se alt som dårlig ved et menneske når kanskje ikke alt er til mitt eget behag. Og det er så lett å se alt som bra med seg selv, fordi man tross alt ikke gjør så mye som er så veldig galt. Dette er et overforenklet bilde av oss selv og andre – det gjør meg uskikket til å arbeide blant menneskene. Jeg har aldri grunn til å rose meg, ta ære eller stille meg over noen, og jeg har aldri grunn til å avskrive noen som håpløs.

 Jesus lærer oss i en lignelse å se vår egen synd som en bjelke som må fjernes, før vi kan være i stand til å ta splinten ut av vår brors øye. Budskapet er nok ikke minst dette at vi må se vår egen synd som en bjelke, mens den hos andre bare er som en splint. Det kan så lett være stikk motsatt.

 All synd skal og bør fjernes, først og fremst min egen ”bjelke”. Det kan være til sorg å se noe som kleber ved våre medvandrere. Men dette må øke kjærligheten, heller enn å minske den. Skal vi selv bevares i helliggjørelse må vi rense våre sjeler til uskrømtet broderkjærlighet og elske inderlig av hjertet.
 Tenk hvor Jesus elsket oss mens vi var fremmede og syndere. Det samme sinnelag bør vi vise Man verken kan eller skal lukke øynene for det som er galt, men man skal bevare kjærligheten så man full av godhet og omsorg kan be for dem og kanskje være i stand til å komme andre til hjelp. I alt trenger vi selv å finne nåde til hjelp til både å oppdage og fjerne bjelkene av vårt eget øye. Guds ord hjelper oss til å plassere oss selv som de andres tjener og trell, og akte dem høyere enn oss selv.

 Ja, Gud gi oss nåde å vandre rett, vandre ydmykt med vår Gud og gjerne vise kjærlighet og gjøre det gode. Da blir vi selv forbilder i det gode, og både vårt liv og vår tale kan bli til hjelp for andre. Hvis vi selv blir store i egne øyne, blir vi selv beseiret av kjødet, og samtidig blir vår mulighet til å være til hjelp for andre i verste fall borte.

 Den ene gode Gud, han vil at alle skal bli frelst og komme til sannhets erkjennelse. Må han hjelpe oss, så vi kan møte alle medmennesker med det samme sinn!

Første gang publisert i nr. 3/2006.

Legg igjen en kommentar

Fyll inn i feltene under, eller klikk på et ikon for å logge inn:

WordPress.com-logo

Du kommenterer med bruk av din WordPress.com konto. Logg ut / Endre )

Twitter picture

Du kommenterer med bruk av din Twitter konto. Logg ut / Endre )

Facebookbilde

Du kommenterer med bruk av din Facebook konto. Logg ut / Endre )

Google+ photo

Du kommenterer med bruk av din Google+ konto. Logg ut / Endre )

Kobler til %s