Home

Av Conrad Myrland.

De frelste er skapt i Kristus Jesus til gode gjerninger. Disse gjerningene er gjort ferdige på forhånd av Gud, for at vi skal vandre i dem. Ef. 2, 10.

 Gud hadde altså en hensikt med å gi oss et nytt liv – og denne hensikt var å lede oss inn i gode gjerninger. Tit. 2, 14.

Hva er gode gjerninger?
 Kristenheten er full av rapporter om Guds ledelse, som oftest om materielle velsignelser som har gjort den troende i stand til å gjøre en ytre tjeneste for evangeliet. De forteller at Gud gjorde ferdig på forhånd en billett, hjelp fra uventet hold, en pengegave osv.

 Dette kan vi sammenligne med Guds omsorg for Israels folk under ørkenvandringen. Han gav dem brød og kjøtt, helbredelse fra slangebitt og en rekke andre mirakler.

 Likevel nådde de ikke landet, og Gud var vred på dem i førti år. Heb. 3, 17. For et alvor! Selv om vi tror vi tjener Gud, og han gir oss jordisk velsignelse, kan vi være under hans vrede!

 Det var jo Israels land Gud først og fremst hadde gjort ferdig, for at Israels barn skulle ta det i eie. Men alle over 20 år, bortsett fra Josva og Kaleb, omkom i ørkenen. Det var på grunn av vantro de ikke kunne komme inn. Heb. 3, 19.

 ”Løfteslandet” Gud har gjort ferdig for oss er hans hvile – rettferdighet, fred og glede i Den Hellige Ånd. Det er et ”nådens land” hvor synden ikke hersker over oss. Det er et kjærlighetens land, hvor vi ikke misunner, ikke lar oss opphisse, ikke søker vårt eget.

 Det er bare vantro som hindrer oss i å komme inn i dette land.
 I denne artikkelen vil vi se på hvordan vi kommuniserer i den nye pakts ”løftesland”.

 Kol. 4, 6 gir oss et veldig godt eksempel på hva Gud har gjort ferdig på forhånd for oss: ”Deres tale må alltid være vennlig, krydret med salt, slik at dere kan vite hvordan dere bør svare hver enkelt.”

 Her betyr tale ikke bare det vi sier, men all vår kommunikasjon – vårt kroppsspråk, våre tekstmeldinger, e-poster osv. Det greske ordet som er oversatt ”tale” inkluderer også våre tanker. Alltid betyr til alle tider. Vennlig betyr nådefull, mild, ikke full av diskusjonslyst. Hver enkelt betyr alle.
 Albert Barnes (1798-1870) gir en god forklaring til ”krydret med salt” i sin bibelkommentar. Jeg vil gjengi den fritt:

 – Salt var et symbol for åndfullhet blant grekerne. Vår tale skal være krydret med en fromhet og nåde, på samme måte som vi tar salt i maten. Før de hadde fryseboks, konserveringsmidler og kunstige smakstilsetninger var mat uten salt smakløs og skadelig. Slik også med vår kommunikasjon, om den mangler en vennlig ånd. Vår tale trenger ikke alltid være dypt åndelig, på samme måte som vi ikke bare spiser salt til måltidene. Men gudsfryktens ånd må gjennomtrenge alt, på samme måte som salt er nødvendig i alle matretter.
 Gud har gjort ferdig et vennlig svar til alle mennesker. Samme hvordan mennesker møter oss – med arroganse, avvisning, smiger, irritasjon, utålmodighet, fornærmelse, ironi – er det lagt klar for oss en måte å kommunisere på, en gjerning som vi skal vandre i.

 Jesus tiet overfor Pilatus. Av og til, kanskje oftere enn vi innser, er svaret Gud har forberedt for oss, også at vi skal tie. Men det er gode gjerninger han har forberedt for oss. Det er i Kristus Jesus han har skapt oss. Derfor tier vi alltid i en nådefull og mild ånd, ikke i bitterhet, uten å tenke ut noe ondt. 1. Kor. 13, 5.

 Dette liv er lagt ferdig for deg og meg, kjære bror og søster! Siden vi har løfte om et slikt liv, la oss frykte så ikke noen av oss skal gå glipp av det! Heb. 4, 1.

Første gang publisert i nr. 1/2006.

Legg igjen en kommentar

Fyll inn i feltene under, eller klikk på et ikon for å logge inn:

WordPress.com-logo

Du kommenterer med bruk av din WordPress.com konto. Logg ut / Endre )

Twitter picture

Du kommenterer med bruk av din Twitter konto. Logg ut / Endre )

Facebookbilde

Du kommenterer med bruk av din Facebook konto. Logg ut / Endre )

Google+ photo

Du kommenterer med bruk av din Google+ konto. Logg ut / Endre )

Kobler til %s