Home

Av Rolf Myrland.

Da sa Maria: Se, jeg er Herrens tjenerinne. Det skje meg etter ditt ord!” (Luk.1,38).

 Gjennom disse ord av Maria, kommer det fram hva det er å være en Herrens tjener og tjenerinne. Det er denne innstillingen: Det skje meg etter ditt ord! Denne innstillingen hadde nok Maria hatt gjennom sin barndom og tidlige ungdom. Det var nok ikke uten grunn at engelen ble sendt nettopp til henne.

 Slik kom altså Jesus, Frelseren, inn i verden etter Guds ord. Og da han trådte inn i verden sa han: Se, jeg kommer – for å gjøre din vilje, Gud (Hebr.10,5-7). Han fortsatte å si: ”For jeg er kommet ned fra himmelen, ikke for å gjøre min vilje, men for å gjøre hans vilje som har sendt meg” (Joh.6,38). ”Skje ikke min vilje, men din.”

 Den samme innstillingen vil han lære sine etterfølgere: ”Ikke enhver som sier til meg: Herre, Herre! Skal komme inn i himlenes rike, men den som gjør min himmelske Fars vilje” (Matt.7,21).

 Må denne julen inspirere oss til å leve med Marias sinnelag, og Jesu sinnelag, så det preger våre tanker, gjerninger og ord: ”Det skje meg etter ditt ord!”

Første gang publisert i nr. 5/2005.

Legg igjen en kommentar

