Home

Av Rolf Myrland.

Israels folk feiret og feirer påske til minne om utgangen av Egypt. De fikk oppleve Guds godhet og kjærlighet da han sparte dem fra å rammes av dødsengelen som ble sendt ut for å ramme hver eneste husstand ellers blant egypterne. I hvert eneste hus døde den førstefødte, både av mennesker og dyr, som straff for deres gjenstridighet mot Guds tale ved Moses.

 Israels folk fikk beskjed om å slakte et lyteløst lam, og stryke blodet av dette på dørbjelken og dørstolpene på husene deres. Der dødsengelen så dette blod, der ville den gå forbi, og de som bodde der ville bli spart. Ordet påske betyr ”forbigang”, til minne om at engelen gikk forbi uten å ramme dem. Dette kan vi lese om i 2. Mosebok kap. 13.

 Det kom på denne måten en veldig nåde over Israels folk når de var lydige og fulgte det ord Moses hadde talt. Nå er dette samtidig et bilde på det som skulle komme, den dag da Jesu blod fløt som et fullkomment offer for verdens synd. Nå kan også vi, helt symbolsk ment, stryke hans blod på vår hjertes dørbjelke og dørstolpe – i trygg forvissning om at vi da har del i det evige liv og hører til Guds sanne menighet, den Jesus har vunnet seg ved sitt blod (Ap.gj. 20, 28). ”Han er en soning for våre synder, og det ikke bare for våre, men også for hele verdens” (1.Joh.2,1-2). Ja, i dette blod er det kraft til rensning fra all synd (1.Joh.1,7). Det er soning for all den synd vi måtte ha gjort – når vi får den fram i lyset og erkjenner og vender oss fra den. Og der er kraften til å vandre i lyset, slik Jesus selv er i lyset, så synden ikke lenger har makt over oss.

 Ved blodet kunne Israels folk gå ut av Egypt, når de gjorde slik Gud hadde befalt dem. Slik kan også vi ved Kristi blod vandre i et nytt liv. Vi er utvalgt ”til lydighet og til å bli renset med Jesu Kristi blod”. Da kan også vi si som Peter: ”Nåde og fred være med dere i rikt mål!” (1.Pet.1,2).

 Det er en veldig nåde å bli tatt ut fra verden, fra fortapelse og mørke, fra å være fremmede og fiender av vår allmektige skaper – til å bli hans barn, til å få arverett med hans Sønn, og til å bli likedannet med hans bilde. Alt dette er av Gud, av hans nåde ved Jesu blod som rant på Golgata.

 Vi kan virkelig holde påske! Vi kan stadig sørge for at Jesu blod er strøket på våre hjertes dørstolper. Israels folk skulle bare ete usyret brød i påsken. De skulle fjerne alle rester av surdeig. Slik kan også vi rense ut all gammel surdeig, avlegge og korsfeste kjødet med dets lyster og begjæringer, og bryte ut av gamle vaner og former, slik også Israels folk forlot Egypt. ”Rens derfor ut den gamle surdeig, så dere kan være ny deig, siden dere jo er usyret. For vårt påskelam er slaktet, Kristus. Så la oss holde høytid, ikke med gammel surdeig, ikke med ondskapens og lastens surdeig, men med renhets og sannhets usyrede brød!” (1.Kor.5,7-8).

 Vi kan ha et hjertens ”JA!” til denne formaningen som Paulus gir. Ved Jesu blod er vi løskjøpt fra all dårlig ferd, hvor sterkt og hardt det enn måtte være arvet fra fedrene (1.Pet.1,14-19). Det er en veldig nåde. ”Egyptens trelldom” er slutt. Vi kan avlegge alt som tynger og synden som henger så fast ved oss (Hebr.12,1). Dette er det løp som er forelagt oss. Her gjelder det om å løpe som om kun én vant prisen! (1.Kor.9,24).

 Alt dette kan kun skje ved tro. Uten tro er det umulig å tekkes Gud. Uten tro er det umulig å få del i denne frelse. Når Israels folk trodde og adlød Guds ord, frelste og utfridde han dem. Han ville føre dem fra trelldom til et land som fløt av melk og honning. Han ledet dem – men de måtte selv gå den veien han ledet dem. Denne tro som lyder Guds ord, den frelser og utfrir, forvandler og omskaper, den løser lenker og bånd og fører fra mørket til Guds underfulle lys.

Første gang publisert i nr. 1/2005.

Legg igjen en kommentar

Fyll inn i feltene under, eller klikk på et ikon for å logge inn:

WordPress.com-logo

Du kommenterer med bruk av din WordPress.com konto. Logg ut / Endre )

Twitter picture

Du kommenterer med bruk av din Twitter konto. Logg ut / Endre )

Facebookbilde

Du kommenterer med bruk av din Facebook konto. Logg ut / Endre )

Google+ photo

Du kommenterer med bruk av din Google+ konto. Logg ut / Endre )

Kobler til %s