Home

Av Hanna P. Smith.

Jeg går ut fra at du har troen på dine synders forlatelse og kjenner noe til hva det vil si å høre til Guds folk og å være Guds arving ved troen på Jesus Kristus. Men i ditt hjerte er det oppstått en lengsel etter å bli dannet til likhet med din mester. Du vet at for å oppnå det, må det en full overgivelse til, så han kan virke sin vilje i deg. Om igjen og om igjen har du prøvd å nå dette, men uten at du har greid det.

 Her er det jeg ønsker å hjelpe deg. Du må nå komme til ham og overgi deg så helt som du kan. For framtiden tilhører du da ikke deg selv mer. Den saken er nå opp- og avgjort. Enhver tanke som går i motsatt retning viser du uten videre fra deg. Om følelsene reiser seg imot det, så holder viljen din fast på at overgivelsen har funnet sted en gang for alle. Og Gud ser på viljen, ikke på følelsene.

 Når nå overgivelsen står fast, så er det neste punkt å regne med at Gud har tatt imot det som er overgitt til ham og at det nå er hans eiendom. Ikke at det vil bli hans en gang i fremtiden, men det er hans nå. Nå må du hvile i at han virker i deg det som er ham til velbehag. Du har ikke annet å gjøre enn å være et lydig barn, for Gud har påtatt seg alt det som skal ordnes og styres. Men du må stå fast her. Begynner du igjen å tvile på overgivelsen din, eller på at han har tatt imot deg, så vil din vaklende tro føde en vaklende erfaring, og så kan Gud ikke lenger virke i deg det som er velbehagelig for ham. Men hvis du tror, så virker han. Og resultatet av hans virke vil være at du «blir forvandlet til det samme bilde fra herlighet til herlighet, som av Herrens ånd» (Ef. 1, 19 og 2. Kor. 3, 18).

 Overgir du deg helt til ham i dette øyeblikk? – Du svarer ja. Så regn deg selv for å være hans eiendom og gjenta for deg selv: «Herre, jeg er din. Jeg har overgitt meg til deg og tror at du har tatt imot meg. Virk nå i meg det som er deg til velbehag, og jeg vil ligge stille i din hånd og stole på deg.»

 La det være din daglige bevisste holdning. Gjør det klart for deg selv. Si det til Gud. Og bekjenn det for dine venner. Erklær åpent at Herren er din Gud, og at det er ditt faste forsett å vandre på hans veier og holde hans bud. Og før eller senere vil du erfare at han vedkjenner seg deg, og regner deg blant sitt eiendomsfolk, og at han selv setter deg i stand til å gjøre hans vilje og danner deg til et hellig folk for Herren, din Gud, slik som han har sagt.

(Fra «Et lykkelig liv» av Hanna P. Smith. Ansgar Forlag 1977.)

Legg igjen en kommentar

Fyll inn i feltene under, eller klikk på et ikon for å logge inn:

WordPress.com-logo

Du kommenterer med bruk av din WordPress.com konto. Logg ut / Endre )

Twitter picture

Du kommenterer med bruk av din Twitter konto. Logg ut / Endre )

Facebookbilde

Du kommenterer med bruk av din Facebook konto. Logg ut / Endre )

Google+ photo

Du kommenterer med bruk av din Google+ konto. Logg ut / Endre )

Kobler til %s