Home

Av Erik Petersen.

Det er i grunnen oppsiktsvekkende at det kan være så mye splid og spetakkel blant kristne. Alle mener seg å ha rett – og dermed basta!

 De som mener seg å ha sannheten holder seg borte fra dem de mener ikke har forstått det, eller holder seg borte fra alle andre og stempler dem som urene eller forførere. Ja – det er jo kanskje også slik i mange tilfeller, desverre – det er mye vranglære – stort sett kan man faktisk nesten si. Det er ikke slik at det man sier ikke er sant – neida det er helt korrekt – det er bare det at det ikke er hele sannheten – og det er der hunden ligger begravet! Man har tatt til seg den delen av sannheten som man kan akseptere – resten passer enten ikke for meg, eller; inn i tiden – eller; man lar være å fordype seg i det fordi man har tradisjon for å gjøre slik eller slik… Alle har jo sannheten kan man si – men hvem har hele sannheten? En ting står fast: En halv sannhet er løgn!

 Det er jo noen som har hele sannheten – det er klart! Man kan også si, – har sinnelaget, og det er nettop det som er viktig. Hvor ofte har du hørt dette bli lest: Synder vi med vitende og vilje etter at vi har lært sannheten å kjenne, da finnes det ikke lenger noe offer for synder. 27 Forferdelig er det vi da har i vente: dommen og Guds brennende iver som skal fortære dem som står ham imot. (Hebr.10, 6) – Sterke saker. Da er altså Kristus død forgjeves for meg – om jeg med vitende og vilje lever i synd. Sannheten er at jeg kan få seier over synden ved hjelp av Jesus Kristus. Det gjelder å fornekte seg selv. Den som vil følge etter meg, må fornekte seg selv og ta sitt kors opp, og følge meg, sier Jesus (Matt.16,24) Det er faktisk et meget bevisst liv; det å være en kristen – for man må gjøre noe. Det finnes mange lærerer som trekker frem halve sannheten – slik at det blir med det at Jesus har gjort alt – man forvirrer derved folk til å tro at man bare kan leve som man gjør og få tilgivelse. Men det sier ikke Guds Ord. Guds ord sier: Synder vi med vitende og vilje osv… Ja da kommer dommen over oss – Gudskjelov at det er tilgivelse for en som angrer. Sannhetens vei fører deg ut av elendigheten og inn i et liv med seier. Fall kan man ha – men ens sinn er ikke lenger med på dette, med andre ord; man ønsker ikke å falle – man reiser seg og går videre. Som i det naturlige, sånn også i det åndelige.

 La deg ikke rive med av folk som driver handel med Guds ord – slår av litt på sannheten her og der for å få flere med, holder igjen det Gud vil ha frem – Hvorfor? Jo fordi man er jo så mye klokere enn Gud og vil kutte ut litt av sannhetens ord så lytteren lettere skal godta det jeg sier. Men da blir det mitt evangelium og ikke Guds – og siden ikke det var jeg som kunne frelse personen så får han kanskje ikke del i frelsens hele og dype fylde. Eller hva verre er – han går kanskje fortapt fordi jeg i min store ”visdom” sparte vedkomne for de nødvendige sannheter. Ja, så kloke er vi som mennesker. Her må man ha frykt over seg og ikke holde ”kjød for sin arm” som det heter – samtidig må man be Gud om nåde til å få visdom i forholdene. ”Men Gud være takk, som i Kristus alltid fører oss med i sitt seierstog og gjennom oss sprer kunnskapen om ham som en duft, på hvert et sted. 15 For vi er som en Kristi vellukt for Gud, blant dem som blir frelst og blant dem som går fortapt: 16 for dem som går fortapt, en duft av død til død, for dem som blir frelst, en duft av liv til liv.

 Hvem er i stand til dette? 17 Vi er iallfall ikke lik mange andre, som forfusker og driver handel med Guds ord, men med et oppriktig sinn, ja, sendt av Gud og for Guds ansikt taler vi i Kristus”. (2. Kor 2.14)

 Ja, kjære bror og søster – Vær med å be om at vi kan bevare et oppriktig sinn, og i ydmykhet bøye oss for de store sannheter i Guds ord. Det er mitt hjertes lengsel.

Først publisert i nr. 2/2004.

Legg igjen en kommentar

Fyll inn i feltene under, eller klikk på et ikon for å logge inn:

WordPress.com-logo

Du kommenterer med bruk av din WordPress.com konto. Logg ut / Endre )

Twitter picture

Du kommenterer med bruk av din Twitter konto. Logg ut / Endre )

Facebookbilde

Du kommenterer med bruk av din Facebook konto. Logg ut / Endre )

Google+ photo

Du kommenterer med bruk av din Google+ konto. Logg ut / Endre )

Kobler til %s