Home

Av Ruth Hansen.

Salme 4:8 ”Du har gitt meg glede i mitt hjerte, større enn den de andre har når de har overflod av korn og most”. Det står også at gleden i Herren er vår styrke. Hvordan er det med vår glede i Herren? Er den mest til stede på møter og stevner og når vi har det trivelig og det er medgang? Gleden i Herren er ingen berusende følelse, men en indre fred, trygghet og ro jeg har fordi jeg tilhører Jesus og fordi det Han gir meg er så mye mer verdifullt enn alt hva denne verden kan tilby. Vi kommer alle opp i forhold hvor det vil vise seg om vi har denne gleden i Ham eller om gleden forsvinner når livet går oss i mot.

 På et stevne ble det talt om en broder som ble frastjålet lommeboka med penger. Men han sa at de ikke kunne stjele gleden hans, for den satt ikke i lommeboka, men i hjertet. Etter det har det vært levende for meg at slik må det være i alle forhold jeg kommer i. Hvis gleden sitter i en god helse, vil vi miste gleden om helsa blir dårlig. Men heldigvis så sitter ikke gleden i helsa, men i hjertet. Hvis gleden sitter i å ha eget hus eller leilighet, vil en jo ikke ha gleden om en ikke får det. Men heldigvis så sitter ikke gleden verken i hus eller leilighet, men i hjertet. Er gleden å ha en god jobb, vil vi jo miste gleden om vi mister jobben. Men heldigvis så er det ikke meningen at gleden skal være i jobben heller, men i hjertet. Mange tror at gleden er å ha familie, men da skulle det ikke være mulig å ha glede for dem som ikke har familie. Altså befinner ikke gleden seg i en familie heller, men i hjertet.

 Salme 5:12 ”Men alle de som tar sin tilflukt til deg skal glede seg. Til evig tid skal de juble. Du skal verne om dem, og de som elsker ditt navn, skal fryde seg”. Det står ikke at de som har god helse eller mange penger skal glede seg, men de som tar sin tilflukt til ham. Og de som elsker Gud, skal glede seg.
 Skulle gleden bestå av å ha mange venner, ville en jo miste gleden om vennene svikter eller hvis en har få venner. Når man er ung kan man tro at gleden er å ha et godt utseende, men da ville man miste gleden når man eldes og håret grånes og rynkene kommer. Men heller ikke der befinner gleden seg. Som ung er det lett å tro at gleden og selvfølelsen er avhengig av å ha moteriktige klær og å være lik de andre, men heldigvis så sitter ikke gleden i noe av dette heller.

 Det er veldig nærliggende at gleden kan være påvirkelig av andre mennesker, men da sitter jo gleden i mitt forhold til andre mennesker og ikke i hjertet. Her kan vi komme med eksempler i det uendelige. Det har vært godt for meg å spørre meg selv når jeg møter forskjellige forhold om hvor har jeg min glede nå? Jeg har mange ganger spurt meg selv om det og må stadig minne meg på at gleden skal sitte i hjertet. Det er veldig fort å glemme. Følelsene sier ofte noe annet, men vi vet at de lyver. Mitt ønske og trang er å ha en glede i Herren som er helt upåvirkelig av ytre forhold, og av hva mennesker gjør og ikke gjør, hvordan de er og ikke er, hva de sier og ikke sier.

 Det er kun selvlivet som står i veien for å glede seg i alle forhold. Hvis vi vil noe annet enn det Gud vil, vil gleden fordunkles eller forsvinne. Vi må ha det som det står i en sang: ”Jeg vil ei mer, mitt liv er skjult. Ei mere meg, men deg o’ Gud”. Det går ikke uten lidelse i kjødet, men det går mye lettere når kjærligheten til Kristus er så stor at ikke noe annet her i verden betyr noe, bortsett fra å få leve for Ham. Vi må se det som Han har å tilby som kolossalt mye større enn alle jordelivets gleder. Vi må huske på at den gleden Han gir, er større enn den de andre har når de har overflod av korn og most (Salme 4:8).

 Vi må ha det som det står i Salme 16:2 ”Jeg sier til Herren: ”Du er min Herre! Jeg har intet gode utenom deg…..(v. 5). Herren er min tilfalne del og mitt beger. Du bevarer min arvedel. En arvedel er tilfalt meg på liflige steder. Ja, jeg har en herlig arv! (v. 8). Jeg setter alltid Herren for meg. Han er ved min høyre hånd, jeg skal ikke rokkes. Derfor gleder mitt hjerte seg……” Må Gud hjelpe meg og oss alle at dette kan bli sant i våre liv.

Først publisert i nr. 5/2003.

Legg igjen en kommentar

