Home

Av Conrad Myrland.

Da jødenes fiender så at Nehemja satte i gang med å bygge opp Jerusalems murer ”ble de grepet av stor vrede”. De sammensverget seg i en plan om angrep mot byen. Deres krigsstrategi blir avslørt i Neh. 4, 8: Ved å spre forvirring blant befolkningen ønsket de å få en stans i byggearbeidene.

Også i dag bruker vår fiende, Satan, denne strategi mot Guds folk. Hans største frykt er mennesker som blir befestet i troen på at han ble beseiret på Golgata-kors. Løgneren bruker derfor hver minste anledning til å spre forvirrig og uro så lenge han kan. Må vi ikke være uvitende om Satans strategi, men effektivt bekjempe fienden slik Nehemja gir oss eksempel på. Les videre i kapittel 4.

 Eksempler på naturlig forvirring finner vi tydelig igjen i våre åndelige liv.
 En forvirret person forveklser personer. En forvirret kristen kan for eksempel forveksle betydningen av apostlenes ord i Bibelen, med enhver annen bok eller artikkel. Hva tror vi mest på? Værmeldingen, nyhetsartikler eller apostlenes brever? En forvirret kristen kan til forveksling sette en religiøs leder som sitt store forbilde i stedet for Jesus Kristus.

En forvirret person tar feil av datoer. På tilsvarende vis er det mange troende som lever sitt liv som om Jesus aldri har gitt sitt liv for deres synder på korset. Enda flere ser ut til å leve i et årstall før Den Hellige Ånd ble gitt! Når sjekket vi sist vår åndelige ”kalender”? Vitner jeg med mitt liv at det nettopp i dag er frelsens dag?

 Når vi mister retningssansen helt, kan vi også med rette snakke om forvirring. Hvor er min åndelige retning? Har jeg min interesse i det himmelske? Søker jeg med iver etter det som tjener til fred, og det som fører til oppbyggelse?
 Må Gud gi oss nåde så all åndelig forvirring kan drives bort fra vårt liv! Jeg tror det må omvendelse til, slik Jesus sier i Matteus 18. Disiplene var forvirret, og lurte på hvem som er den største i himlenes rike. Jesus svarte:

 ”Hvis dere ikke omvender dere og blir som små barn, skal dere slett ikke komme inn i himlenes rike.” Vers 2.

 Må våre ”murer” bli befestet i et tett barneforhold til Gud. ”Det skal skje: Før de roper, skal Jeg svare. Mens de ennå taler, skal Jeg høre”. Jes. 65, 24.

Først publisert i nr. 5/2003.

Legg igjen en kommentar

Fyll inn i feltene under, eller klikk på et ikon for å logge inn:

WordPress.com-logo

Du kommenterer med bruk av din WordPress.com konto. Logg ut / Endre )

Twitter picture

Du kommenterer med bruk av din Twitter konto. Logg ut / Endre )

Facebookbilde

Du kommenterer med bruk av din Facebook konto. Logg ut / Endre )

Google+ photo

Du kommenterer med bruk av din Google+ konto. Logg ut / Endre )

Kobler til %s