Home

Av Conrad Myrland.

Allerede som små barn blir vi opplært i forskjellen på det som er vårt eget, og det som tilhører andre. Med våre egne ting kan vi gjøre akkurat som vi vil, men med andres eiendom må vi vise ekstra stor respekt og forsiktighet.

 Dersom man leier en leilighet, må man kanskje spørre huseieren om tillatelse for å slå selv den minste spiker i veggen. Kjøper man sitt eget hus, kan man plutselig male, tapetsere og slå hull i veggen akkurat hvor mye man skulle ønske.

 Mange troende lever sitt liv som om de eide seg selv. Tid, penger og talenter blir brukt på å pleie seg selv og sitt eget. Man ville kalt det frekkhet dersom man i samme grad brukte sine egne ressurser til å gjøre om på en leid bolig, uten samråd med huseier.

 Vi tilhører ikke oss selv. Jesus Kristus har ”kjøpt oss til Gud” (Åp. 5, 9).
 La oss ta et hussalg som eksempel. Kjøper betaler den avtalte prisen for huset, og kommer for å overta nøkkelen.

 – Takk for at du kjøpte huset mitt, sier selgeren, og fortsetter:
 – Jeg har gjort klar et telt ned i hjørnet av gressplenen, som du kan bo i. Håper du får det greit der nede.

 Så lukker han døren. Kjøper står igjen på trappen uten nøkler og uten kontroll med huset.

 Er det ikke slik mange av oss har behandlet Jesus? Han kan få lov til å være i ”hagen” vår, men vi nekter å slippe ham inn i det innerste av vårt vesen. Jesu kan ha plass i livet vårt, men han får ikke lov til å fylle hele vår tilværelse.
 Det kunne jo være at husselgeren mente han hadde fått en latterlig lav sum for huset. Dersom det var tilfelle, kunne vi jo forstått at huskjøperen ble henvist til en krok av tomta.

 Hvordan har Jesus betalt for deg og meg? Han har kjøpt oss til Gud med sitt blod! Apostelen Peter skriver: ”For dere vet at det ikke var med forgjengelige ting som sølv eller gull dere ble frikjøpt fra det tomme livet dere arvet fra fedrene, men med det dyrebare Kristi blod, som av et lam uten lyte og uten flekk” (1. Pet. 1, 18-19).

 Apostelen Paulus skriver: ”Kristus har kjøpt oss fri fra lovens forbannelse, idet Han ble en forbannelse for oss.” (Gal. 3, 13) Han som ikke fortjente å dø, døde for at vi skulle leve!

 Er kjøpesummen for lav? Er det noen av oss som har et så dyrt ”hus” at vi kan avvise Frelserens bud? Nei, Han gav Seg Selv som en løsepenge for alle! (1. Tim. 2, 6) Halleluja!

 Dette har talt levende til meg. Må Jesus virkelig få overta ”huset mitt” totalt! Jeg er ikke fornøyd med å ha ham bare i ”hagen”.

 Jeg vil ha ham på ”kjøkkenet”, så han får gi meg åndelig næring. (Joh. 6, 35)

 Jeg vil ha ham på ”vaskerommet”, så han får holde mine tanker og motiver rene. (Fil. 4, 7)

 Jeg vil ha ham på ”soverommet”, så han kan få vekke meg og vise meg den synd som jeg er ubevisst!

 Jeg vil ha ham i ”yttergangen”, så det som kommer ut fra min munn er bare gode ord! (Ef. 4, 29)

 Må han få fylle hver krik og krok!! Vil ikke alt annet være grov urettferdighet?? Han eier meg jo!

 Vi kan ikke leve etter våre egne lyster, og samtidig respektere hvordan vår Eier vil ha det! ”Han som gav Seg Selv for oss, for at Han skulle kjøpe oss fri fra all urettferdighet og rense for Seg Selv et eiendomsfolk, som har iver etter å gjøre gode gjerninger.” Titus 2, 14.

Først publisert i nr. 4/2003.

Legg igjen en kommentar

