Home

William Tyndale levde i England på begynnelsen av 1500-tallet. Det fantes den gang kun noen få håndskrevne engelske oversettelser av deler av Bibelen, men det var forbudt å eie og lese og samles for å høre fra disse. Man ble henrettet for å bryte loven. Tross dette begynte Tyndale å oversette Bibelen til engelsk, for å få det trykket på kontinentet. Han reiste over kanalen for å drive oversettelsesarbeidet.

 Da han var nesten ferdig, klarte fiender å finne ham og få ham dømt. Han ble til slutt hengt og deretter brent. Ca. 90% av King James bibeloversettelse som siden ble utgitt, var Tynedales arbeid. Hans oversettelser ble også utgitt i deler. Han skrev selv et forord til sin oversettelse av Romerbrevet:

”Jeg tror det er viktig at hvert eneste kristne menneske ikke bare kan (Romerbrevet) utenat, men også nærer seg med det samme til stadighet, som sjelens brød. Ingen kan lese det for ofte eller studere det for grundig, for jo mer det studeres, jo mer forståelig blir det. Jo mer man mediterer over det, jo bedre blir det, og jo mer man gransker de dyrebare sannhetene som finnes her, jo større åndelige skatter oppdager man….

Gå i gang, les, og les det slik Paulus skrev det, og lev etter det.

Først ser du at du befinner deg under Guds lov og at du fordømmes rettferdig av denne. For det annet vender du blikket mot Kristus og ser din gode og elskende Fars store nåde. For det tredje husker du at Kristus ikke sørget for forsoningen for at du skulle vekke Guds vrede på nytt. Han døde heller ikke for syndene dine for at du skulle fortsette å leve i dem, og han renset deg ikke for at du skulle vende deg om (som et svin) til din egen urenhet igjen. Men det var for at du skulle bli en ny skapning og leve et nytt liv etter Guds vilje.”

Tyndale satt halvannet år i fengsel på slutten av sitt liv, før han ble brent på martyrbålet i 1536.

Legg igjen en kommentar

Fyll inn i feltene under, eller klikk på et ikon for å logge inn:

WordPress.com-logo

Du kommenterer med bruk av din WordPress.com konto. Logg ut / Endre )

Twitter picture

Du kommenterer med bruk av din Twitter konto. Logg ut / Endre )

Facebookbilde

Du kommenterer med bruk av din Facebook konto. Logg ut / Endre )

Google+ photo

Du kommenterer med bruk av din Google+ konto. Logg ut / Endre )

Kobler til %s