Home

Av S. L. Brengle.

En fremmed eller en fiende kan vi gjøre sint; men det er bare en venn vi kan bedrøve. Den Hellige Ånd er en slik venn, mer øm og trofast enn en mor; skal vi da hensynsløst krenke ham og fjerne oss fra ham til tross for hans kjærlighet?

 I en forstand kan man si at enhver synd skjer mot den Hellige Ånd. Selvfølgelig er ikke enhver slik synd utilgivelig; men tendensen til all synd går i samme retning, og vi er bare sikre når vi unngår selv de første begynnelser til synd. Bare når vi «vandrer etter Ånden», er vi «frigjorte fra syndens og dødens lov» (Rom.8,2). Derfor er det av uendelig viktighet at vi tar oss i akt for å støte an mot Ånden, «at ikke noen av dere skal forherdes ved syndens svik» (Hebr.3,13).

 Bedrøvelse av den Hellige Ånd er en meget alminnelig og meget bedrøvelig forseelse fra bekjennende kristnes side og har skylden for meget av den skrøpelighet, uvitenhet og mangel på glede som kjenne-tegner så mange Kristi etterfølgere.

 Ånden bedrøves likesom en mor, når Guds barn taler ukjærlig og er i en ukjærlig ånd. [Av plasshensyn: Les selv Ef. 4, 29 – 5, 2.] Hva lærer Paulus oss i disse vers? At det ikke er ved en eller annen særlig stor ondskap som et Judas-lignende forræderi eller ved å friste og lyve for Den Hellig Ånd som Annanias og Saffira gjorde det (Ap.gj.5,1-11), at vi oftest bedrøver Ånden, men ved det som de fleste mennesker regner for lite og mindre viktig – ved tale som forderver istedenfor å velsigne og oppbygge tilhørerne, ved sladder, ved bitterhet, ubarmhjertig kritikk og klander. Dette var den eldre brors synd da den bort-komne sønn kom hjem, og det var ved det han bedrøvet den kjærlige, gamle fars hjerte.

Fra «Den Hellige Ånd», S. L. Brengle.

Legg igjen en kommentar

Fyll inn i feltene under, eller klikk på et ikon for å logge inn:

WordPress.com-logo

Du kommenterer med bruk av din WordPress.com konto. Logg ut / Endre )

Twitter picture

Du kommenterer med bruk av din Twitter konto. Logg ut / Endre )

Facebookbilde

Du kommenterer med bruk av din Facebook konto. Logg ut / Endre )

Google+ photo

Du kommenterer med bruk av din Google+ konto. Logg ut / Endre )

Kobler til %s