Home

Av Conrad Myrland.

Kristus elsket menigheten og gav seg selv for den, for å føre den fram for seg selv som en herlig menighet. Herligheten blir straks nærmere beskrevet i Ef. 5, 27: «… som ikke har flekk eller rynke eller noe slikt, men at den skulle være hellig og uten lyte.»

Dette er sann herlighet! Salige er de som tror og lyder Guds ord!

«For Han gir herlighet, ære og fred til hver den som gjør det gode, til jøde først og så til greker» (Rom.2,10).

Det kom noen greske jøder til Filip, som ville se Jesus. «Men Jesus svarte dem med å si: Timen er kommet da Menneskesønnen skal bli herliggjort. Sannelig, sannelig sier jeg dere: Hvis ikke hvetekornet faller i jorden og dør, blir det bare alene igjen. Men hvis det dør, bærer det mye frukt » (Joh.12,23-24).

Nå, i dag, er timen da vi skal berede vår herliggjørelse. Vår Herre Jesu Kristi navn kan bli herliggjort i oss, og vi i ham (2.Tess.1,12). Vi går den samme vei som Jesus Kristus i hans jordiske liv: «Det blir sådd i vanære, og det blir oppreist i herlighet. Det blir sådd i svakhet, og det blir oppreist i kraft» (1.Kor. 15,43). Hva er herlig med et hvetekorn? Det er ikke i stand til å mette en spurv. Men – hvis det dør, da bærer det mye frukt, det gir rik høst!

Herliggjørelsen går gjennom lidelser (Rom.8,17). Å komme inn i Kristi lidelser er en betingelse for herliggjørelse. Kan vi forstå denne setningen annerledes: «… så sant vi lider med Ham, for at vi også skal bli herliggjort sammen med Ham»?

Nå er det menneskelig å unndra seg lidelse. Mennesket elsker sin sjel, sitt liv i denne verden. Hva skal man si? Det samme spurte Jesus: «Nå er Min sjel forferdet, og hva skal Jeg si? Far, frels Meg fra denne time? Nei, nettopp derfor er Jeg kommet til denne time. Far, herliggjør Ditt navn!» (Joh.12,27).

Skal vi unndra oss når dagliglivets trengsler og prøvelser kommer? Nei, langt derifra! Nettopp for at vi skal komme med i denne herlige menighet er det denne time er kommet! Kom dog med i den utvalgte skare, som ei fanges av vinning og snarer!

Georg Steinberger skriver: «Veien i Lammets spor er den eneste vei til herlighet. Fordi Jesus fornedret seg selv, ble han opphøyet. Fire trinn ned førte ham opp til herlighet. Vi leser i Fil. 2, 6 – 9:
 1. Han gav avkall på å være Gud lik
 2. Han fornedret seg selv
 3. Han ble lydig inntil døden
 4. Ja, til korsets død!

Derfor har og Gud høyt opphøyet ham og gitt ham det navn som er over alt navn. Det var hans vei til herlighet! Og for oss gis det ingen annen. Bare veien i Lammets spor fører til tronen – ingen annen; å bli herliggjort som Lammet er å bli lik Lammet. Vi kan ikke bli lik ham som Guds Sønn, som himmelens og jordens konge, men vi skal ligne ham i å være som lam. Det er den modell Gud danner oss etter.»

Timen er kommet da vi skal bli herliggjort! Anledninger til å hate vår sjel (vårt liv) i denne verden, kommer på løpende bånd. Må det være LANGT BORTE fra oss å unndra oss lidelse!

La oss elske fred, så vi kan lide urett! Elske rettferdighet, så vi kan låne bort uten å vente igjen! Ydmyke oss under Guds veldige hånd, så vi kan glede oss om vårt gods blir røvet! Være ivrige for det gode til enhver tid, spesielt i det skjulte! Elske samfunnet, og bære hverandres byrder! La oss skjule vår tjeneste best mulig, for Han, herlighetens Far, ser i lønndom!

Denne verdens hersker, Satan, blir kastet ut (Joh.12,31) fra slike hjerter! Alle som slik sår i vanære, vil bli dratt til ham (v.32). La da lyde en seirens fanfare til du står i den himmelske skare, de som sammen skal tronen betrede, og for evig tiljuble vår Gud!

Enden på vår herliggørelse blir: Oppreist i herlighet! Oppreist i kraft! Herligheters herlighet!

Først publisert i nr. 5/2001.

Legg igjen en kommentar

Fyll inn i feltene under, eller klikk på et ikon for å logge inn:

WordPress.com-logo

Du kommenterer med bruk av din WordPress.com konto. Logg ut / Endre )

Twitter picture

Du kommenterer med bruk av din Twitter konto. Logg ut / Endre )

Facebookbilde

Du kommenterer med bruk av din Facebook konto. Logg ut / Endre )

Google+ photo

Du kommenterer med bruk av din Google+ konto. Logg ut / Endre )

Kobler til %s