Home

Av Odd Myrland.

Samlingen av Israels folk i Israels land er et stort mirakel. Det er profetert mange steder om at jødene skulle bli spredt over hele verden, og deretter samles.

Ett slikt skriftsted står i Jes. 43, 5-7: «Frykt ikke! Jeg er med deg. Fra Østen vil jeg la din ætt komme, og fra Vesten vil jeg samle deg. Jeg vil si til Norden: Gi dem hit! – og til Syden: Hold dem ikke tilbake! La mine sønner komme fra det fjerne og mine døtre fra jordens ende, hver den som nevnes med mitt navn, og som jeg har skapt til min ære, som jeg har dannet og gjort.» Her står det at de skal komme fra alle kanter, fra hele jorden. Det framgår også at Norden (som nok først og fremst er det tidligere Sovjetunionen) må ha en spesiell ordre fra Gud om å «gi dem hit», altså la folket få lov til å reise. Også Syden (kanskje Etiopia og Jemen) forsøkte å holde jødene tilbake, men Gud lar dem reise.

Profeten var fullt klar over at det budskapet fra Herren som han framfører, er noe helt enestående. Vi ser videre i v. 9-12: «La alle hedningefolk samle seg, alle folkeslag komme sammen! Hvem blant dem er det som kunngjør slikt! La dem si oss hva de tidligere har spådd! La dem føre fram sine vitner, så de kan få rett! La dem høre og si: Det er sannhet! Dere er mine vitner, sier Herren, og min tjener, som jeg har utvalgt, for at dere skal kjenne det og tro meg og forstå at jeg er Gud. Før meg er ingen gud blitt til, og etter meg skal det ingen komme.

Jeg, jeg er Herren, og foruten meg er det ingen frelser. Jeg er den som forutsa dette, jeg frelste, og jeg kunngjorde det. Det var ingen fremmed gud blant dere. Dere er mine vitner, sier Herren, og jeg er Gud.»

I sannhet: Herren står bak sitt ord!

 

Ikke en tøddel skal forgå
Matt. 5,18: «For sannelig sier jeg dere: Før himmel og jord forgår, skal ikke den minste bokstav eller en eneste tøddel i loven forgå, før det er skjedd alt sammen.»

I artikkelserien fokuserer vi først og fremst på profetier som allerede er oppfylt.

Legg igjen en kommentar

