Home

«Om disse grunnleggende sannheter [Guds uendelige kjærlighet, barmhjertighet og makt, åpenbart i Jesus], om omvendelse og tro på vår Herre Jesus Kristus blir fremholdt på en kjærlig måte og i en bedende ånd, og synderen eller den frafalne griper dem og handler etter dem, skal han bli frelst og få barnekår hos Gud. Og nå må han næres med andre sannheter enn hittil.

 Nå bør han undervises om den medfødte syndighet som han snart finner ut enda gjør seg gjeldende i hans liv, og betydningen av og muligheten for helliggjørelse. Helliggjørelsen bør framstilles for ham ikke så meget som et hellig Guds krav, men som en herlig forrett som hvert barn av vår himmelske Far kan få del i.
 Mens hellighetens nødvendighet bør framholdes for stadig å søke å oppøve viljen, bør den største anstrengelse bli gjort for gjennom forstandsmessig undervisning å fjerne all slavisk frykt. På den måten lokkes det fram en fortrøstning og kjærlighet, som gjør at sjelen, som ved omvendelsen bøyde seg for Jesus som sin beseirer, med full forståelse og likevel med henførelse overlater seg til ham som sin himmelske brudgom. Gjennom den Hellige Ånd som nå fyller sjelen, vil han også bli grepet av en slik kjærlighet til Jesus, at han roper med David: «Å gjøre din vilje, min Gud, er min lyst, og din lov er i mitt hjerte.» Og som Jesus: «Min mat er å gjøre hans vilje som har sendt meg.»

Om ikke sjelvinneren selv bevarer en klar og varm erfaring om fullkommen frelse, er det fare for at han kan lede folket ut i lovtrelldom i stedet for å lede det inn i «den fullkomne kjærlighet». Lovtrelldom er slik at menneskene tvinger seg til å gjøre sin plikt, fordi loven krever det, som om man med lanse blir skjøvet og puffet fram for å gjøre sin plikt i stedet for mildt og vennlig å føres til den av kjærligheten. Det kan være en stor fristelse i et hellighetsmøte der frelste og frafalne er til stede, å tale til disse, men ettersom den sannhet de behøver er annerledes enn den Guds barn trenger, har man store muligheter for å skape forvirring.

Jesus sammenligner en kristen med et får. I hellighetsmøtene skal vi ikke slå vårt folk med lovens klubbe, men heller føre dem ut på evangeliets beitemarker og undervise dem slik at de lærer å kjenne den gode hyrdes røst, og ikke lenger frykter ham, men følger ham av glede. Løftene fører oss framover på den smale veien, og budene omgjerder oss, slik at vi ikke kommer bort fra veien.

Det kreves himmelsk visdom for å kunne forkynne sannheten på rett måte for de sjeler som vi er blitt kalt til å dra omsorg for. Med god grunn formante Paulus sin venn Timoteus: «Legg vinn på å framstille deg for Gud som en som holder prøve, som en arbeider som ikke har noe å skamme seg over, idet du rettelig lærer sannhetens ord.»

Legg igjen en kommentar

Fyll inn i feltene under, eller klikk på et ikon for å logge inn:

WordPress.com-logo

Du kommenterer med bruk av din WordPress.com konto. Logg ut / Endre )

Twitter picture

Du kommenterer med bruk av din Twitter konto. Logg ut / Endre )

Facebookbilde

Du kommenterer med bruk av din Facebook konto. Logg ut / Endre )

Google+ photo

Du kommenterer med bruk av din Google+ konto. Logg ut / Endre )

Kobler til %s