Home

Av Arne Bekkevold.

«Ennå har jeg mye å si dere, men dere kan ikke bære det nå. Men når han kommer, sannhetens Ånd, skal han veilede dere til hele sannheten….» (Joh.16,12-13).

 Hva var så hele sannheten? Jo, det var sannhetens Ånds herliggjørelse av innholdet i frelsen i Jesus og åpenbarelsen av de tilkommende ting. Hele Guds fylde hadde tatt bolig i Jesus. På pinsefestens dag kom Sannhetens Ånd.

Det var særlig apostelen Paulus som noe senere ble undervist om disse ting direkte fra himmelen. Det var Jesus selv som talte med ham der ved Damaskus. I Apostlenes gjerninger forteller Paulus nøyere om denne opplevelsen: «…. For derfor åpenbarte jeg meg for deg: for å utvelge deg til tjener og vitne, både om det du har sett og om det jeg vil åpenbare for deg» (Ap.gj.26,16). På dansk står: «… og om mine kommende åbenbaringer for deg.» Altså, direkte fra Jesus.

I Gal. 1, 11 – 12 leser vi: «Jeg kunngjør dere, brødre, at det evangelium som er blitt forkynt av meg, ikke er menneskeverk. Heller ikke har jeg mottatt det eller lært det av noe menneske, men ved Jesu Kristi åpenbaring». Når det gjelder brødsbrytelsen skriver han likedan: «For jeg har mottatt fra Herren det som jeg også har overgitt dere, at Herren Jesus den natt da han ble forrådt, tok et brød …» osv. (1.Kor.11,23). Videre leser vi i 2. Kor. kap. 12 om de syner og åpenbarelser han fikk av Herren. Det står også i Efeserbrevet 3, 3 – 4: «Ved åpenbaring har han kunngjort for meg hemmeligheten, slik jeg ovenfor har skrevet med få ord. Når dere leser det, vil dere kjenne min innsikt i Kristi hemmlighet.»

Vi skjønner av alt dette – og mere til – at det er overmåte troverdig det Paulus underviser oss. La oss derfor vise stor iver etter å få tak i disse himmelske skatter, både i liv og i lære. Dessuten har også vi fått Sannhetens Ånd – Den Hellige Ånd – som ved troen bor i våre hjerter. Han er pantet på vår arv i himmelen. Det står svart på hvitt i Efeserne. 1, 14.

 

Legg igjen en kommentar

