Home

Av Johannes Schytt.

Hvem er de som blir ett, slik som Faderen og Sønnen? Det er disse som er lydige mot Ordet. Det står om Jesus: «Enda han var Sønn, lærte han lydighet av det han led. Og da han var fullendt, ble han opphav til evig frelse for alle dem som er lydige mot ham» (Hebr.5,8-9).

Derfor sier apostelen Peter: «…utvalgt etter Gud Faders forutviten, i Åndens helliggjørelse, til lydighet og til å bli renset med Jesu Kristi blod: Nåde og fred være med dere i rikt mål!»

Om dem sier Jesus: «De er ikke av verden, likesom jeg ikke er av verden. Hellige dem i sannheten! Ditt ord er sannhet. …. Og jeg helliger meg for dem, for at også de skal være helliget i sannhet» (Joh. 17,16-19).

«Om noen elsker verden, da er ikke kjærligheten til Faderen i ham (1.Kor.2,15-17).

Ordet i Hebr. 4, 12 er et betydningsfullt ord: Ordet «kløver sjel og ånd». Ved lydighet mot ordet blir vår ånd levendegjort. Det må skje for at vi kan få et herlighetslegeme. Vi er jo forutbestemt til å bli likedannet med Sønnens billede (Rom.8,28-29). Jak. 1, 18: «Etter sin vilje har han født oss ved sannhets ord, for at vi skal være en førstegrøde av hans skapninger.» Jesus ber om at de med et himmelsk kall må være «fullkomment til ett» (Joh.17,23).

«Men talsmannen, Den Hellige Ånd, som Faderen skal sende i mitt navn, han skal lære dere alle ting og minne dere om alt det som jeg har sagt dere» (Joh.14,26). Er vi blitt minnet om det at vi skal være fullkomment til ett!??

Vi synger i en sang: «La meg hentæres, la meg hentæres, så man som Enok ei finner meg mer!» Er det vanskelig for disse å være sammen, de som lar selvlivet bli fortæret? Vi må avkledes for å bli overkledt med herligheten (2.Kor. kap.5).

Disse fryder seg når de finner «legemets gjerninger» (Rom.8,13), og døder dem ved Ånden. Enhver som vil ha det i denne herlige enhet i samfunn med Faderen og Sønnen, kan bare spørre etter Guds vilje og fornekte sin egen vilje, sine meninger og tanker som ikke er i harmoni med alt Guds ord.

Den som fornedrer seg blir opphøyet og den som ydmyker seg får nåde. Den som lever ved hvert Guds ord, blir dannet til et ærens kar.

«Og de sang en ny sang foran tronen og foran de fire livsvesener og de eldste. Og ingen kunne lære sangen uten de hundre og førtifire tusen, de som er kjøpt fra jorden» (Åp.14,3).

Første gang publisert i nr. 1/2000.

Legg igjen en kommentar

Fyll inn i feltene under, eller klikk på et ikon for å logge inn:

WordPress.com-logo

Du kommenterer med bruk av din WordPress.com konto. Logg ut / Endre )

Twitter picture

Du kommenterer med bruk av din Twitter konto. Logg ut / Endre )

Facebookbilde

Du kommenterer med bruk av din Facebook konto. Logg ut / Endre )

Google+ photo

Du kommenterer med bruk av din Google+ konto. Logg ut / Endre )

Kobler til %s