Home

Av Johannes Schytt.

Disse vers er en livsveiledning for enhver som vil oppnå det største resultat for dette liv og for evigheten. Det er en tale for dem som vil oppfylle betingelsene, en livsveiledning og en guddommelig leveregel for Jesu disippelskap.

De som er lydige oppnår den himmelske verdens åndelige velsignelse her i livet, og de er arvinger av jorden i Jesu fredsrike. De får også lov å beskue Gud selv, himmelens og jordens skaper.

Undervisningen begynner med: «Salige er de fattige i ånden, for himlenes rike er deres.» Dette består i rettferdighet, fred og glede i den Hellige Ånd» (Rom. 14,17). Hvordan blir man fattig i ånden? Jo, ved å sammenligne seg med de følgende vers, og se sine mangler på dyder og et himmelsk liv.

«Salige er de som sørger, for de skal trøstes.» Det er en sorg over min mangel på Åndens fylde og mangel på Kristi dyder og omsorg for min neste. Hvis jeg da søker og ber og får mer av dette, blir jeg trøstet.

«Salige er de saktmodige, for de skal arve jorden.» Tenk, å få en dyd som gjør meg salig. Ja, hvilken fryd! Da er jeg ganske tilfreds med livets omskiftelser og ubekymret på min livsvei.

«Salige er de som hungrer og tørster etter rettferdigheten, for de skal mettes.» Ved denne hunger og tørst er jeg mettet av Guds velsig-nelser og har en god samvittighet.

«Salige er de barmhjertige, for de skal finne barmhjertighet.» Hvilken garanti på å bli mottatt på dommens dag med barmhjertighet! Ja, hva velger vi så?

«Salige er de rene av hjertet, for de skal se Gud.» Når mitt hjerte er rent og tankene rene, da er all slags ondt langt borte! Halleluja!

Så kommer vers 9: «Salige er de som stifter fred, for de skal kalles Guds barn.» Man skulle tro at Jesus hadde begynt med dette. Nei, nettopp når de andre dyder er modnet, da kan man stifte fred. Da er vi blitt utrustet og er i stand til å stifte fred. Ære være vår Herre Jesus Kristus.

De øvrige saligprisninger som Jesus sa til disiplene, blir belønnet storlig, hvis vi er verdens lys og jordens salt, og utholder alt for Jesus navns skyld.

Ære være Gud for Jesu Kristi disippelskap.

Første gang publisert i nr. 3/2000.

Legg igjen en kommentar

