Home

Av Johannes Schytt.

Det er fullkommen trøst å få for dem som har del i Kristi lidelser. Kristi lidelser får vi del i ved lydighet og troskap mot Guds ord og Åndens tale. Når vi kommer i trengsler kommer vi også i fristelser. Når vi da strider troens gode strid, seirer vi og lider døden etter kjødet. Dette er Kristi lidelser, for han led også da han ble fristet (Hebr.2,18). Tenk å få samfunn med Kristi lidelser, hvilket resultat av allehånde trengsler og fristelser!!!

Når vi således lider i kjødet, blir vi ferdige med synden (1.Pet.4,1). Måtte dette, at synden mister sin makt, være vår trøst i alle trengsler.

Apostelen Paulus har underfullt beskrevet dette i 2. Kor. 1, 5: «For likesom Kristi lidelser kommer rikelig over oss, så er og vår trøst rikelig ved Kristus.» Tenk å få rikelig trøst – hvordan blir det da med trengselen? Jo, den er kort og lett og gagnlig. «Lovet være Gud, vår Herre Jesu Kristi Fader, miskunns Fader og all trøsts Gud.» (v.3).

Paulus og de som var med ham var i stor dødsfare. «Ja, vi hadde oppgjort med oss selv at vi måtte dø, forat vi ikke skulle sette vår lit til oss selv, men til Gud, som oppvekker døde» (v.9). Derfor må vi se til at trengsler og fristelser ikke blir en byrde som trykker vårt sinn, men at all slags møye bringer oss en herlig trøst. Ja, må vi ved utholdenhet bevare håpet, så vi får den trøsten som skriften kan gi oss.

Trengslene må vi få for at vi kan finne punkter hvor vi ikke er urokkelige, for vi skal få del i det himmelske rike som aldri rokkes (Hebr.12,28-29). Når vi slik vandrer i troens ånd, kan vi trøste dem som er i alle slags trengsel, med den trøst som vi selv er blitt trøstet med av Gud.

Paulus´ trøst var at egenviljen ble til intet, derfor sier han: «For din skyld drepes vi hele dagen; vi er regnet som slaktefår. Men i alt dette vinner vi mer enn seier ved ham som elsket oss.»

Så kommer sluttresultatet av denne forløsning (Rom.8,17-18): «Men er vi barn, da er vi også arvinger, Guds arvinger og Kristi med-arvinger, såfremt vi lider med ham, for at vi også skal herliggjøres med ham. For jeg holder for at den nærværende tids lidelser ikke er å akte mot den herlighet som skal åpenbares på oss.»

Må det som står skrevet være vår daglige trøst. Ja, som det står skrevet: «Trøst da hverandre med disse ord.»

Første gang publisert i nr. 5/2000.

Legg igjen en kommentar

Fyll inn i feltene under, eller klikk på et ikon for å logge inn:

WordPress.com-logo

Du kommenterer med bruk av din WordPress.com konto. Logg ut / Endre )

Twitter picture

Du kommenterer med bruk av din Twitter konto. Logg ut / Endre )

Facebookbilde

Du kommenterer med bruk av din Facebook konto. Logg ut / Endre )

Google+ photo

Du kommenterer med bruk av din Google+ konto. Logg ut / Endre )

Kobler til %s