Home

Av Conrad Myrland.

Uten tro opphører alt grunnlag for håp. La oss derfor prøve oss selv på dette «måleinstrument»: Hvor levende er mitt håp? Svaret gir oss helt nøyaktig status for vår tro.

«Måleren» virker også omvendt. Sterk tro gir levende håp. Vantro gir håpløshet. Vi kan se at det er proporsjonale størrelser. Mangel på levende håp, f. eks. på seier over synden og på evig liv, avslører vår mangel på tro. Det er altså troen på disse sannheter det mangler på!

Da alt [menneskelig] håp var ute, trodde han med håp, at han skulle bli far til mange folkeslag, etter det som var sagt: «Slik skal din ætt bli.» (Rom.4,18. Overs. KJ 1997). Hvilket herlig eksempel Abraham gir her! Som det er sagt – slik skal også vi tro, med håp! – Så går det også slik som det er sagt.

For oss unge er det spesielt viktig å «ta håpet om frelse til hjelm» (1.Tess.5,8). Denne «hjelm» beskytter vårt «hode» – våre tanker, fra alt mismot og all bekymring. Samtidig gir den oss den rette innadvendthet – tanken på at det skal lykkes for vår personlige del.

For i dette håpet ble vi frelst, men et håp som blir sett, er ikke lenger noe håp. For hvorfor håper en fortsatt på det en ser? (Rom.8,24). Minner ikke dette om Hebr. 11, 1? Troen er jo også noe som ikke blir sett. Hvilken nødvendighet det da er å se disse to – håpet og troen – under ett! Ellers kan man lett lure seg selv. Man kan gå rundt og «tro» det meste – men så mangler det levende håpet.

Andre kan håpe og håpe – på seier og himmelsk herlighet – men så er troens strid, som gir resultatene, alldeles fraværende. Må Gud fri oss fra alt slikt selvbedrag! Måtte vår tro og vårt håp være rettet kun mot den ene – Jesus Kristus! Ja, alt annet vil være meningsløst! Uten håp blir man uten Gud! (Ef.2,12)

Og vi ønsker at hver enkelt av dere viser den samme iver for håpets fulle visshet helt til det siste (Hebr.6,11). Hvilket herlig ønske å ha for sine brødre og søstre! La oss derfor gå foran som gode eksempler, slik at vi trygt kan anbefale denne vei! Håpet og troens vei!

Første gang publisert i nr. 2/2000.

Legg igjen en kommentar

Fyll inn i feltene under, eller klikk på et ikon for å logge inn:

WordPress.com-logo

Du kommenterer med bruk av din WordPress.com konto. Logg ut / Endre )

Twitter picture

Du kommenterer med bruk av din Twitter konto. Logg ut / Endre )

Facebookbilde

Du kommenterer med bruk av din Facebook konto. Logg ut / Endre )

Google+ photo

Du kommenterer med bruk av din Google+ konto. Logg ut / Endre )

Kobler til %s