Home

Av Johannes Schytt.

Dessuten står det at du skal elske din neste som deg selv. Den som gjør dette, har altså oppfylt den gamle pakts lov. Jesus sier: «Et nytt bud gir jeg dere: Dere skal elske hverandre! Som jeg har elsket dere, skal også dere elske hverandre» (Joh.13,34). Har vi tenkt på det – gjør vi det???

Paulus skriver i Fil. 4, 1: «Derfor, mine brødre, som jeg elsker og lengter etter – min glede og min krans: Stå fast i Herren, mine kjære!» Lenges jeg etter brødrene??? Apostelen Peter skriver: «Vis alle ære, elsk brødrene, frykt Gud, ær kongen!» (1.Pet.2,17). Når han skriver dette, har han også gjort det selv.

Elsker vi brødrene, hver enkelt? Hvis vi gjør det, hvor blir det da av uenighet og splittelser? Hvis jeg sier om en bror: «Ham liker jeg ikke!», da overtrer jeg endog den gamle pakts lov, for kjærligheten tåler alt, håper alt og utholder alt. Derfor er splittelse et evig tap i den levende Guds menighet.

Hvis en bror forsynder seg, så gå til ham og irettesett ham under fire øyne. Hører han deg, så har du vunnet din bror (Matt.18,15-17). «Guds kjærlighet er utøst i våre hjerter ved Den Hellige Ånd som er oss gitt» (Rom.5,5). Ved Den Hellige Ånd blir den sørgelige mangel på kjærlighet oppfylt. Ære være Gud for det hellige og sanne broderskap.

«Fremfor alt, ha inderlig kjærlighet til hverandre, for kjærligheten skjuler en mangfoldighet av synder» (1.Pet.4,8). Måtte alle som leser dette, fylles med en hellige brann, så det synger og spiller i våre hjerter i takknemlighet for de helliges samfunn og broderskap. Da blir vi ett, som Faderen og Sønnen var ett. Må vi bøye oss i tilbedelse for Gud og Lammet (Åp.kap.5).

Første gang publisert i nr. 6/2000.

Legg igjen en kommentar

