Home

Av Sadhu Sundar Sing.

Gud vil vi skal be uten opphold. Det er det viktigste vi har å gjøre. Uten bønn forstår vi ikke hva kristendom er. Vi kan nok vite en hel del om kristendommen – men uten bønn forstår vi ikke dens vesen – som er Kristus selv.

Mange har en feil forståelse av bønn. De mener det er å spørre om å få forskjellige ting. Det stemmer nok i en forstand, men det er ikke selve saken. Det virkelige innhold i bønnen er samfunnet med Kristus – det er å puste i Den Hellige Ånds luft. Så lenge vi bare holder på å be om bestemte ting, forstår vi ikke bønnens ånds virkelige vesen.

Jesus har lært oss å be: «Skje din vilje!» Men vi ber: «Skje min vilje!» Vi sier det kanskje ikke, men i vår handling viser vi at det er det vi mener. Kristus vil være i oss – og da vil hans vilje skje gjennom oss. Da er det ikke vår selviskhet som blir åpenbart, men vår himmelske Far blir forherliget. Kristi vidunderlige kjærlighet blir åpenbaret.

Noen har spurt meg: «Kan vi ved bønn forandre Guds planer?» – Vi kan ikke forandre dem, svarer jeg, men vi kan ved bønn forstå dem. Og når vi forstår at hans planer er til vårt åndelige vel – da ønsker vi ikke at de skal forandres, men at de skal fremmes. Og vi får ved bønn kraft til å fremme hans planer. Men når vi ikke forstår dem, ønsker vi å forandre dem. De som bare ber om ting taper en stor velsignelse. Her er den store forskjellen mellom kristendom og andre religioner.

Gud, som er kjærlighet, er ikke tilfreds med bare å gi oss ting. Han vil gi seg selv, sin Ånd. Han vet at om vi hadde fått hele verden, ville ikke hjertet være fornøyd. For hjertet er ikke skapt for dette – men for Ham. Har vi fått Ham, får vi også tingene. Først livet – og så det livet trenger. Da forstår vi å bruke tingene. Disse ting er alle gode – skapt av Gud. Vi kan ikke leve uten dem. Men vi må ikke leve i dem. Akkurat som vi ikke kan leve uten vann, kan vi heller ikke leve i vannet. Vi dør uten vann, men vi dør også om vi blir i vannet. Vi må bruke tingene, men ikke drukne i dem. Vi lever i verden, men er ikke av verden. Vi er i verden – men verden er ikke i oss – Gud er i oss. Den rette plass for båten er i vannet, men når vannet kommer inn i båten, går det galt. Vi skal være i verden, men verden må ikke komme inn i oss.

Legg igjen en kommentar

Fyll inn i feltene under, eller klikk på et ikon for å logge inn:

WordPress.com-logo

Du kommenterer med bruk av din WordPress.com konto. Logg ut / Endre )

Twitter picture

Du kommenterer med bruk av din Twitter konto. Logg ut / Endre )

Facebookbilde

Du kommenterer med bruk av din Facebook konto. Logg ut / Endre )

Google+ photo

Du kommenterer med bruk av din Google+ konto. Logg ut / Endre )

Kobler til %s