Home

Av Kåre Jensen.

Paulus skriver i 1. Kor. 4, 16: «Jeg formaner dere altså: Bli mine etterfølgere!» Dette kunne han frimodig skrive og si. Kan vi i sannhet si: Bli mine etterfølgere, for eksempel i kjærlighet, langmodighet, tål-modighet, godhet og saktmodighet???

Og videre: Er vi forbilleder i å kunne tilgi, i gode gjerninger – lever vi i det hele tatt slik at andre kan få lyst til å følge etter? Paulus gav noen veldige formaninger til Titus: «Vis deg selv i alle ting som et forbillede i gode gjerninger, med uforfalsket lære, verdighet, sunn og ulastelig tale, så hver motstander må bli til skamme fordi han ikke har noe ondt å si om oss» (Tit.2,7-8).

Vi blir formant til å ikke bli sløve, men etterfølge dem som ved tro og tålmod arver løftene (Hebr.6,12). Må vi i sannhet kunne si som Paulus: «Bli mine etterfølgere, likesom jeg etterfølger Kristus!» (1.Kor. 11,1).

Første gang publisert i nr. 1/2001.

Legg igjen en kommentar

